Kloppa-runden fra Haraløkka via Siggerud…

12 mai 2017. Siden Heidi skulle rett fra jobb til 60 års lag med kollegaer og at jeg var alene hjemme, nyttet jeg kvelden til en langtur med sakteløping. Sakteløping er herlig. Det gir en følelse av at man har så mye å gå på, men i realiteten, er det vel heller slik at jeg ikke løper særlig fortere. Men jeg liker tanken.

På vei hjem fra jobb planla jeg kveldens løpetur, men ble ikke hel enig med meg selv om jeg skulle i marka eller en tur langs landeveien. Det er mye man har lyst til osv., men en ting av gangen. Og etter å ha veid litt for og i mot, valgte jeg til slutt en tur langs landeveien kombinert med skogsvei i Sørmarka. Et sted jeg har vært ved flere anledninger sist gang med Team Sportsmandens jubileumstur høsten 2016.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka. Her svingte jeg til høyre og straks etter passerte jeg Hullet, Skraperudtjern og Skullerud Idrettsplass. Været gikk fra å være overskyet til blå himmel og det skulle bli nokså varmt etter hvert.


Sagstua ved Sagdammen – Østmarka (gml: foto)

Jeg fulgte langs Ljanselva til Sagdammen og deretter Vinterveien til Dal, Brenna og Klemetsrud. I rolig tempo følger jeg Enebakkveien til Sværsvann. Her tar jeg en drikkepause før jeg fortsetter langs Siggerudveien. Den er litt kupert, men jeg løper alle bakker og nyter turen videre. Og i motsetning til sist gang hvor jeg tok Ekornveien tar jeg nå Gml.Siggerudvei videre til Siggerud kirke.


Siggerud kirke – Siggerud

Her tar jeg noen bilder og litt drikke før jeg setter kursen videre langs Vevelstadveien. Jeg kjenner denne veien godt etter flere starter i Follotrimmen her på Siggerud. Det var forresten her jeg debuterte i FT høsten 2013. Underveis vurderte jeg om jeg skulle ta samme løype som Follotrimmen der den tok av fra Vevelstadveien og inn i «hestederperen». Men jeg valgte å fortsette langs veien. Imidlertid var det ikke lenger noen gangvei og det ble nokså “trangt” på en svingete og uoversiktelig vei. Faktisk ganske farlig enkelte steder der bilene kutter sving i mot. Huf og huf, neste gang tar jeg FT-løypa til Stallerudhytta.

Ved Stallerudhytta forlater jeg Vevelstadveien og fortsetter på skogsvei til Kloppa gård og Assurtjern. Det var herlig å løpe på skogsvei uten trafikk. Stille og rolig. Ved tjernet var det liv og røre da noen speidere rigget leier. Og det vekker gode minner fra den gang da jeg selv var speider i «Trasop Speidertropp». Vi hadde mange fine turer i Østmarka med og uten overnatting.


Assurtjern ved Kloppa – Sørmarka


Speidere rigger leierplass ved Assurtjern

 


Sti kryss nord for Assurtjern – Sørmarka

Foreløpig er alt vel og det går greit videre. Jeg følger skogsvei nordover forbi Myretjernet før jeg ved Åsland Pukkverk krysser E6. Straks etter tar jeg av fra skogsvei og følger sti frem til Snipemyrlia. Deretter tar jeg Slimeveien, Åslandhellinga, gang-og turvei til Ljabruveien. Her svinger jeg til høyre og straks etter er jeg på Klemetsrud. Her i fra, tar jeg delvis samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Sliten ja, men en flott tur.

Ca 28,4 km

3:09

#løpetur #trening #mosjon #sørmarka #turogtrening #runforfun

Flere bilder samme tur;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top