Stolpejakt på Høyenhall og Manglerud …

18 juli 2022. Selv om jeg trives best med stiløping i marka så skulle jeg allikevel droppe dette til fordel for nye stolper på Høyenhall og Manglerud. Mulig jeg er blitt hekta på Stolpejakten, men det er morsomt å planlegge løpeturer etter disse.

Fra Haraløkka tar jeg Olav Nygaards veg, Østbyfaret, Aagots vei og Oppsalveien til Østensjøveien. Denne følger jeg videre til Harry Fets vei på Bryn. Her går jeg opp og forbi bom i Rognerudveien før jeg løper langs Toftdahls vei til gangvei. Jeg svinger inn på denne og straks etter brua finner jeg første stolpe.

 

 

Deretter blir det litt rundt omkring på Høyenhall hvor jeg bl.a. var innom Høyenhallsparken før jeg fra Furuveien tar inn Svartdalsveien. Denne løper jeg ned et stykke før jeg tar sti opp igjennom skog til Svartdalsveien og to (rød og svart) stolper rikere.

 

Høyenhallsparken ligger i Kildals vei på Høyenhall, Bydel Østensjø i Oslo. Parken ligger der Kildals vei møter Østre vei og Gartnerveien. Foruten at det er fotballbane om sommeren og skøytebane på vinteren er det flere av barnehagene i området samt Høyendal skole som bruker Høyenhallparken. Parken utgjør den nedre delen av det store hage- og parkanlegget som Peter Wessel Wind Kildal (1814-82) bygde opp på Høyenhall midt på 1800-tallet. I parken står fortsatt noen av lindetrærne som omkranset Kildals musikk paviljong.

 

 

 

 

 

De neste stolpene på ruta ligger i området rundt Høyenhall skole. Det blir litt frem og tilbake, men stolpene finner jeg. Dernest krysser jeg brua ved Manglerud t-bane for å ta de neste stolpene.

 

 

 

 

Først tok jeg en stolpe ved drengestua på Søndre Manglerud gård før jeg fortsatte videre inn i jordbrukslandet der minnene er bevart gjennom veinavn som for stor del er tilknyttet landbruks og- redskaper; Plogveien, Havreveien, Våronnveien, Beiteveien o.a.

En stolpe ved treklynge skulle skape frustrasjon da treklynge var et kratt med busker og trær – stier på kryss og tvers – at stolpa var grønn gjorde det ikke enklere, men etter å ha endevendt hele krattet snubler jeg over stolpa. Haha – du lurer ikke meg tenkte jeg mens jeg registrerte stolpa som var den siste på denne turen.

 

 

 

Godt fornøyd med dagens fangst og full pott på Manglerud og Høyenhall satte jeg kursen mot Manglerud skole og Blodbakken. Fra Østensjøveien går jeg opp bakken forbi Skøyenåsen skole før jeg tar turvei til Oppsal. Herfra følger jeg Østmarkveien et stykke før jeg tar gangvei til Ulsrud T-bane og tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom.

Ca 15,4 km

2:00

Se tur på Strava HER:

Se mer om Manglerud i gamledager HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top