Spydeberg; Lysefjell – Skimtefjell – Hauglandsfjell …

 

 

12 juli 2022. Fra Skihytta, til Spydeberg IL i Haugenveien tok jeg skogsvei til veikryss. Har aldri tatt veien til venstre, men inspirert av Marius som løp nettopp denne veien kvelden før tok jeg til venstre. En fin grusvei som endte ved en bålplass med benker osv. Her var det jammen fint tenkte jeg mens jeg fulgte en umerket sti til jeg kommer innpå blå sti. Her tar jeg til venstre og vel vitende om at denne fører til Gulltjern og Lysefjell, nyter jeg de flotte omgivelsene. Se bilder.

 

 

 

 

 

Gulltjern er et lite myrtjern som inngår i myrreservatet. Tjernet ligger vest for Gulltjernmosen naturreservat i Spydeberg kommune. Tjernet som er naturlig fisketomt har heller ingen amfibier.
Gulltjernmosen myrreservat som er en del av Gulltjermosen naturreservat er en blanding av regnværsmyr og jordvannsmyr. Området omfatter to myrkomplekser som heter Gulltjernmosen og Sjutjernmosen. Den førstnevnte er en overveiende regnværsmyr med mindre partier med vegetasjon. Sjutjernmosen derimot er en dalmyr som ligger i nord-syd liggende grunnfjellsforsenkning. Dette er en flatmyr med elementer av regnværsmyr og myrtjern.

Fra stikryss ved Lysefjell tar jeg blå sti videre mellom Jakobmosen/Grevlinghimosen og Gulltjernmosen som alle hører til Gulltjernmosen naturreservat.

 

 

Underveis hilser jeg på Birgit som kommer motsatt vei. Hun og Trond Olav hadde tatt hver sin vei fra Skimtefjellhytta fortale hun før vi fortsatte videre. Hun mot Lysefjell og jeg mot Skimtefjell. Straks etter kommer jeg fram til Skimtefjellhytta som driftes av Spydeberg Turnlag. Det er alltid fint å komme hit. Og mens jeg skriver meg inn i boka «1000 på tur», spiser jeg en mandarin og tar noen slurker med vann.

 

 

 

 

Er det noen søppelkasse her spurte jeg en kar som satt ved hytta. Nei, tror ikke det svarte han, men legg det bare på benken ved hytta så blir det nok fjernet. Det var da jeg så at det var Henning som var denne karen. Vi pratet litt om Skimtefjell og Lyseren før vi etter et foto ønsket god tur videre.

 

 

 

Jeg fulgte blå sti nordover til stikryss. Ikke så lenge siden jeg var nettopp her med Team Sportsmanden og Lyseren rundt, men denne gangen skulle jeg ta blå sti over Hauglandsfjell. Her har jeg ikke vært før, men terrenget og omgivelsene er like flott som ellers rundt Gulltjernmosen.

 

 

 

Hauglandsfjell

 

Fra neste stikryss tar jeg Svenskeveien et stykke før jeg igjen setter kursen mot Skimtefjell. Stien som for det meste går på sva er lettløpt og det er bare å nyte.

 

 

Like føre Skimtefjellhytta tar jeg brått til venstre og straks etter følger jeg blå sti videre forbi Langtjern til sti- og løypekryss. Deretter tar jeg skogsvei tilbake til Skihytta via deler av Svenskeveien.

 

Langtjernlunden ved Langtjernet

 

En flott tur rundt Gulltjernmosen naturreservat som kan anbefales. Denne runden ble ca 11 km, men en tur til Skimtefjellhytta kan lett kortes ned til 5,5 km om man tar Skihytta – Skimtefjellhytta t/retur via Langtjern). God tur 😊

Ca 11,2 km

1:40

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top