Lyseren rundt med Team Sportsmanden …

30 juni 2022. I tradisjonens tro var været akkurat som det pleier å være når vi i Team Sportsmanden, har en sosial fellestur rundt vakre Lyseren med tilhørende after run etter fullført tur. Selvsagt (nær sagt) var det også denne gang sol fra blå himmel og svært varmt, men allikevel, var vi 14 stk som trosset varmen og la i vei fra Skihytta ca. kl 15.00. Noen for første gang mens andre har vært med flere ganger, men det er kun Roar og Arvid som har vært med i alle år vi har løpt rundt Lyseren.

 

 

 

14 stk. stilte til start i Lyseren rundt for syvende gang. Foto: Roar Tomter.

På grunn av varmen valgte vi denne gangen å ta raskeste vei/sti opp til Skimtefjell, den høyeste toppen helt nord i Spydeberg kommune via Langtjernet. Og her ligger Skimtefjellhytta, en hytte som eies og driftes av Spydeberg Turnlag. Hver søndag i vinterhalvåret holder de åpent for servering av sveler og varm drikke.

 

 

 

Vi derimot, hadde med egen drikke – lunkent vann, men helt nødvendig. Vi skriver oss inn i hyttas gjestebok <<1000 på tur>> før vi fortsetter på blå sti langs deler av Gulltjernmosen til neste sti kryss. Vi er nøye med drikke pauser i starten, men disse skulle bli mer sporadiske underveis og hver og en, fikk passe på seg selv.

Fra sti kryss følger vi blå sti- og rød løype ca. 3 km til Steinenga ved Brevigveien. Også her tar vi en drikkepause.

 

Steinenga – Brevigveien

 

 

Drikkepause. Foto: Roar Tomter

 

Tempo underveis har vært greit, men jeg kjenner at bena ikke er særlig samarbeidsvillige. Trolig var jeg ikke helt restituert etter Korona sist uke, men rundt vannet skulle jeg – det fikk heller bare ta den tiden det tar.

 

Brevigveien mot Bærmerud. Foto: Roar Tomter

 

 

Ved Bærmerud (badeplassen) mister jeg de andre og herifra blir det en tur alene. Etter ca. 9 km tar jeg inn Vestre Brevigvei. Jeg velger å holde til venstre og mens jeg går opp bakken, dukker Steffan opp. Vi slo følge et stykke før han ønsket god tur videre og satte fart på sykkelen.

Foreløpig går det greit – jeg gågger i lett terreng og går i bakkene. Sender mld til Roar om hvor jeg er og at de ikke trenger å vente. Jeg kommer uansett etter.

Ved Lyseren Strandpark kjenner jeg at både varmen og Koronaen krever sitt og det blir mer gåing enn gågging. Men det går fortsatt greit.

 

 

 

 

 

Slik holder jeg det gående til Hallerud, Kula og etter hvert Hemnesveien hvor jeg møter Stein med svigersønn og datter. De var ferdige med runden og på vei tilbake til hytta på Hemnestangen. Trenger du mer vann …?? spurte de  –  nei takk, tror det holder med det jeg har – svarte jeg, før de kjørte videre. Og akkurat som jeg tok de siste dråpene ankom jeg Skihytta gående.

 

Her er vi på after run etter Lyseren rundt 2022, på Skihytta i Spydeberg. Brus, kaffe, is, kaker og god stemning er det alltid når vi har gjennomført 23 km i varmen. Tekst/Foto: Roar Tomter

 

Her var stemningen god og vi koste oss med mat, drikke og saftis som er blitt en velsmakende tradisjon. At vi i dag var preget av varmen, noen mer enn andre, spilte ingen rolle da vi alle hadde hatt en fin tur.

 

Ca 23 km

Se tur på Strava HER:

På vegne av Roar, Marius og meg selv som arrangører, er det hyggelig med følgende tilbakemeldinger:

 

 

 

 

GOD SOMMER 🙂

 

flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top