Spydeberg; Gulltjernmosen naturreservat – Skimtefjellhytta…

På tur med Maya til Skimtefjellhytta via Gulltjern og Lysefjell.

Vi parkerte ved Skihytta til Spydeberg IL i Haugenveien. Og straks etter bar det rett inn i marka på skogsvei som vi følger den første biten. Været var strålende og det var passe varmt.

Vi følger skogsvei et stykke før vi tar sti til venstre ved “Svenskeveien” mot Langtjernet og Skimtefjell. Maya som elsker å leke med kongler, men ikke hvilke som helst – må være furukongle, hoppet og spratt rundt om kring og visste ikke helt hvilke kongle hun skulle ta da det var mange av disse.

I neste kryss pleier vi å ta til høyre, men denne gangen tok vi inn til venstre. En litt lengere tur da sti gikk til Skimtefjell via Gulltjern og Lysefjell. Men det er alltid gøy med en ny sti i nytt område. Terrenget er “lettgått” selv om det stedvis er nokså vått. Men glad for at jeg valgte nettopp gummistøvler – selv om disse ikke er de beste å gå skogstur med – så ble jeg i alle fall ikke våt på bena. Maya der i mot, brød seg fint lite om underlaget og plumpet stadig i myr og søle.

Omgivelsene rundt Gulltjernmosen er herlige og selv om det var litt tidlig med “fargesprakende” høst, så var det allikevel flott å se. Faktisk ganske fasinerende med tanke på at man knapt er 200 m.o.h.

Gulltjernmosen myrreservat som er en del av Gulltjermosen naturreservat er en blanding av regnværsmyr og jordvannsmyr. Området omfatter to myrkomplekser som heter Gulltjernmosen og Sjutjernmosen. Den førstnevnte er en overveiende regnværsmyr med mindre partier med vegetasjon. Sjutjernmosen der i mot er en dalmyr som ligger i nord-syd liggende grunnfjellsforsenkning. Dette er en flatmyr med elementer av regnværsmyr og myrtjern.

I det nordvestre hjørnet av Gulltjermosen kommer vi til Gulltjernernet. Et idyllisk tjern som bærer navnet sitt med rette der det ligger omgitt av flotte høstfarger.

Gulltjern er et lite myrtjern som inngår i myrreservatet. Tjernet ligger vest for Gulltjernmosen naturreservat i Spydeberg kommune. Tjernet som er naturlig fisketomt har heller ingen amfibier.

Fra tjernet fortsetter vi blå sti et stykke før vi kommer innpå en skogsvei som vi følger frem til Lysefjell. Jeg har en gang tidligere vært her på Lysefjell, men da kom jeg motsatt vei. Den gang tok jeg Lysefjellveien til Haugenveien og deretter Kula..

Fra Lysefjell følger vi blå sti videre langs Gulltjernmosen, over stokk og stein, myr og gjørme til vi brått møter en bratt skrent hvor det henger et tau ned fra toppen. Hmm tenkte jeg og lurte på om jeg måtte bære Maya opp skrenten, men mens jeg funderer på dette, karret hun seg opp på egenhånd. Jammen er du flink sa jeg til henne og klatret selv opp uten tau. Straks etter var vi på Skimtefjellhytta.

Her var det en gjeng med lokale speidere som var på overnattingstur. Gøy å minnes de turene jeg selv var med på som speider en gang i tiden da vi ofte var på tur i Østmarka og andre steder. Maya som ikke er like begeistret når det blir mange, trakk seg litt unna, men før vi forlot Skimtefjellhytta, skrev vi oss inn i gjesteboka til Stegen Turlag.

Deretter setter vi kursen nedover svabergene, over et myrområde før vi ved Langtjernet tar noen flere bilder. Et flott vann som ligger i nord-syd retning. Her i fra, følger vi sti og skogsvei tilbake til Skihytta i Haugenveien. En fin rundtur i “Gulltjermosen Naturreservat” og en tur å anbefale.

7 km

Se tur på Strava HER

#tur #mosjon #friluftsliv #spydeberg #samojed #samojedeventyr #skimtefjell #stegenturlag #turogtrening #lysefjell #visitøstfold

Flere bilder fra samme tur følger:

2 thoughts on “Spydeberg; Gulltjernmosen naturreservat – Skimtefjellhytta…

1. Hei Peder!
    Selv takk for hyggelig tilbakemelding 🙂
    Er ikke så kjent på vestsiden, men se gjerne en tidligere tur (30 juni 2018) da jeg tok Lyseren rundt med joggesko. Fine muligheter langs vei til hallerud, Amundrud hvor det er en merker tur sti eller nordover mot Lyseren Strandpark. Uansett er Lyseren i seg selv et flott område. God tur!!

2. Hei,
    Takk for en flott blogg. Jeg har nylig kjøpt hytte ved Lyseren (vestsida) og er på utkikk etter turer i dette området. Har du lagt ut flere turer fra omkringliggende steder?