Østmarkrunden motsatt vei med joggesko….

24 februar 2022.

 

 

 

 

Østmarkrunden, som ble stiftet i 1970 av Rolf Nyhus, er et skirenn som arrangeres av Nordstrand IF og Rustad IL. Runden som er ca. 15 km, har start og mål ved Skullerudstua. Og det var nettopp denne runden jeg skulle ta motsatt vei, men med joggesko uten pigger.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg svingte ned mot Hullet og deretter bort til Skullerud idrettsplass der Østmarkrunden starter og ender.

 

Jeg skråner over idrettsplassen hvor Skiforeningen driver skiskole for de minste før jeg liksom starter på selve runden. Jeg følger løypa over Ljanselva og opp til Generalen og Vannverket før jeg fortsetter i lysløypa mot Grønmo. Underlaget er varierende, men det går greit uten pigger.

 

 

Fra Grønmo fortsetter løypa på skogsvei forbi Langbråtan og Sølvdobla til løype-kryss nordøst for Trollvann. Det er mer snø jo høyre jeg kommer, men frem til neste løype-kryss, sør for Langvann, er det mye is.

 

Løype kryss – Langvann

 

Jeg fortsetter ned skråningen og ut på myra ved Smørhullet. Var litt redd for å trå igjennom, men det gikk fint. Ved Smørhullet treffer jeg to karer, fra Oslo kommune bymiljøetaten, med hver sin scooter. De rydder kvist og annet nedfall før de kjører sørover mot Klokkerud.

 

 

 

Jeg imidlertid setter kursen nordover. Løper på fast underlag mellom ferske spor over Fingerbølmyrene og frem til Petersbråtan. Herfra går løypa først langs vannet mot sørvest på veien som ble bygget i 1960. En vei som ble bekostet av Vannverket fordi de demmet ned skiløypa og stien. De trengte også en anleggsvei for å bygge Skyttenbrua. Ved Langvannsbekken går løypa ut til høyre over Kilemyrene og opp til Gullsmeden ( 1,6 km).

 

 

Over Fingerbølmyrene

 

Mot Gullsmeden

 

Gullsmeden (1928) vest for Nord-Elvåga i enden av veien fra Rustadsaga/Ødegården. (oslobiloder.no)

 

Jeg følger løypa opp og rundt Gullsmeden før den fortsetter på skogsvei til Høyås. Her bikker det nedover forbi Ødegården og ut på Ødegårdsletta. Jeg følger brøytet vei langs løypa hvor plutselig Einar kommer motsatt vei på ski. Vi slår av en prat og jeg forteller om skiforholdene fra Høyås mot Klokkerud. Og jammen mens vi sto der så passerte de to samme scooterne som jeg så på Smørhullet. God tur videre sa vi før han fortsatt mot Ødegården og jeg mot Fjellstadbakken.

 

Skispor på Løkka

Fra Fjellstad er det mer is enn snø, men jeg kommer meg greit ned til Hullet hvorfra jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En morsom og variert runde som kan anbefales.

Ca 17,2 km

2:10

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top