Hedemarksvidda; Sjusjøen – Gåsbu med HHT/DNT……

5 mars 2022. Mens Therese Johaug avslutter sin fantastiske karriere i nettopp Holmenkollen, der hun tok sin første seier som senior, skulle Einar og jeg gå på ski fra Sjusjøen til Gåsbu. En tur som arrangeres av Hamar og Hedemarken Turistforening (HHT) for 29 gang og som skulle bli for påsketur å regne. Med sol og blå himmel hele veien er Hedemarksvidda et Wintervonderland.

Einar og jeg ankom Gåsbu som en av de første i god tid før avreise med buss til Sjusjøen kl 08.00. Vi gledet oss til fin tur på Hedemarksvidda mens vi drakk medbragt kaffe og skravlet litt med HHTs turledere. Men tiden går fort og straks etter var vi på vei til Sjusjøen

Vi ankommer Sjusjøen langrennsarena like syd for Birkebeinerløypa ca. 09.15. Litt kalt med minus 10 grader, men det skulle bli mildere utover dagen. Uansett var vi (250 stk) klare for Vinterens vakreste eventyr.

Løypene som sto som trikkeskinner var helt ferske – bare å nyte 🙂

Fra Sjusjøtunet følger vi Birkebeinerløypa 0,5 km før vi tar til høyre i første løypekryss, mot sydvest og nedover til Fjellelva. Deretter går løypa oppover mellom Mostefjell og Sollifjell til løypas høyeste parti 940 moh. med utsikt Brummundkampen og Gitvola. Vel over toppen flater terrenget ut og vi staker oss over til Ljøsheim (11,9 km). Se bilder …

Fra Ljøsheim går løypa videre fra løypekryss 200 m S fjellkroa, ved p-plassen, mot syd over myrene et stykke før vi fra neste løypekryss ( 1 km) tar halvt til venstre mot Hamarseterhøgda. Herfra venter ca 5 km flatt terreng på store, åpne myrdrag. Forholdene underveis er bra, kanskje litt tregt føre, men det skulle bli bedre utover dagen.

På samme sted som sist tar vi en mat og drikkepause etter ca 17-18 km.

Vi fortsetter i lett terreng et stykke før vi krysser Åsdalsvegen. Deretter går løypa videre forbi flere løypekryss som er godt skiltet med <<Sjusjøen-Gåsbu>>. Gjennom bjørkeskog og flere åpne myrer før det bikker nedover til Prestsetra.

Fra Prestsetra går det nå en ny løype parallelt med bilvei sydover et stykke før løypa dreier østlig og møter tidligere trase etter ca 1.km i kommunegrensen mellom Hamar og Ringsaker, så kommer det noen lange flater mot Spjeldsjøen og vi er halvveis (27 km). Løypa følger østsiden av sjøen 5 km gjennom etter hvert småkupert furu- og bjørkeskog mot Lavlia.

Ofte brukt rastested er Lavlia (33 km). Her er det enkel servering fra Norsk Tipping organisert og bemannet av HHT. Her får vi kringler og brus (solo og cola) som smaker fortreffelig. Herlig 🙂

Løypa videre fortsetter opp bakkene under Helvetesberget 3 km til Brumund fjellstue (100 m til venstre i løypekryss) og Brumundstrene med en stigning på 135 m fra Lavlia. Fra setrene går det heldigvis nedover 1 km til kryssing av Fjellvegen. Videre går løypa over småvokste myrdrag (Lavsjømyrene og Målikjølen) til løypekryss på nedsiden av Målia serveringsstue 43,5km).  Her tar vi en ny mat- og drikkepause.

Målia (gml: foto)

Fra Måliakrysset går det løyper i flere retninger som mot Budor, Jønsrud i Løten over Savalsetra og Gåsbu. Og siden jeg begynner å bli sliten velger vi korteste løype til Gåsbu. Dvs; letteste løype, 11 km om Krakholen over St.Olav til Fjellvegen forbi Måsetra og derfra som lysløype forbi Lageråkvisla til Gåsbu.

Einar i Lysløypa fra Gåsbu (Gml: foto)

Vær og føre har stått seg bra hele dagen, men å si det samme om meg vil være å ta i. Må innrømme at grunnlaget for langtur ikke er på topp, men uansett er jeg veldig fornøyd med dagens tur. Herlig tenkte jeg mens jeg suste nedover til Gåsbu hvor bilen sto parkert.

Hedemarksvidda leverte nok en gang og det er lett å bli glad i dette terrenget. Her er et stort løypenett i alle retninger og det er bare nyte.

Takk til HHT for en strålende dag med fellestur.

Ca 55 km

Se tur på Strava HER;

Flere bilder fra samme tur:

2 thoughts on “Hedemarksvidda; Sjusjøen – Gåsbu med HHT/DNT……

1. Syns du sto deg bra jeg, Mattis, tross litt vondter her og der. Ja, det ble en flott tur med et nydelig føre og vær.
    Dette var nær det opptimale. Så er det bare å glede seg til neste år.