Østmarka; Fra Høyås til hestehullet på umerket sti…..

24 oktober 2022. Stiløping fra Høyås og nordover til Hestehullet – en favoritt som kalles «TSR løype motsatt vei stiparti» på Strava.

Riktignok er det en stund siden jeg løp nettopp denne, men det skyldes i all hovedsak at jeg har prioritert Stolpejakten og dermed lagt opp løpeturer etter denne. Målet med Stolpejakten, er minst 500 stolper og- eller topp 5000 på lista. Men i dag skulle jeg bare ha en rolig løpetur uten stolper.

 

Sti- og løypekryss på Høyås

 

Fra Haraløkka tar jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten og Ødegården før jeg fortsetter på samme vei opp til Høyås. Herfra tar jeg blå sti mot Slettfjellet et stykke før jeg i neste sti kryss tar til høyre. Etter ca. 200 m tar jeg en umerket sti til venstre gjennom gammel skog til jeg kommer innpå umerket sti fra Gullsmeden. Det er nettopp denne løypa (TSR) som er blitt en favoritt, men jeg vet ikke hva TSR betyr …?? Uansett er løypa for min del bare en av flere favoritter i Østmarka. Kanskje burde jeg rangere favorittstier i nr.1, nr.2 osv., men dropper det da alle favoritter er like fine.

I ettertid har jeg fra Hermann fått følgende mld; fint at du liker TSR stien. TSR = TerrengSykkelRittet og har vært benyttet i rittet, og de har etablert klopper. Jeg synes stien også passet for løping og opprettet derfor Strava segment der. Terrengsykkelrittet var et samarbeid mellom magasinet Terrengsykkel og IF Frøy fra starten til høsten 2020. Da overtok IF Frøy hele eierskapet og ansvaret for rittet.

 

Krysser rød løype ved Delemyr (Gml:foto)

 

Mens jeg løper registrerer jeg at det regner jamt, ikke så mye, men nok til å bli blaut. Underlaget er allikevel greit, og det er bare å nyte. Jeg følger sti nordover til myra som jeg vasser over og videre til Hestehullet der jeg kommer ned skråningen og ut i lysløypa.

Til lyden av sko som surklet for hvert steg, vurderte jeg å ta blå sti tilbake over Slettfjellet, men droppet dette da jeg ikke hadde med hodelykt. Heldigvis har vi et bra nettverk med lysløyper i Østmarka og det er fint å kunne legg opp turer etter disse.

 

Sarabråtveien ved Korketrekkeren

 

Fra hestehullet tar jeg lysløypa til Sarabråten og Østmarksetra før jeg følger grusvei tilbake til Haraløkka.

En fin tur med stiløping hvor det var akkurat greit uten lykt før avslutning i lysløypa.

Ca 11 km

1:22

Se tur på Strava HER;

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top