Grønmo – Klemetsrud – Vinterveien – Skulleruddumpa ….

2.april 2024. Etter vel overstått bypåske med turer hit og dit på jakt etter stolper osv., skulle det bli fint å kunne snøre på seg joggesko for løpetur langs landeveien. Fra “Strava” registrerer jeg at det fortsatt er en del is og snø i marka og at pigger er å anbefale. Derfor skulle jeg ta en tur langs landeveien, men allikevel måtte jeg liksom en sjekke forholdene ved å ta lysløypa til Grønmo.

 

 

Fra Haraløkka tok jeg Bølerlia til Nøklevann skole og ned skolebakken til Rustadsaga. Deretter tar jeg Generalen  hele veien til Vannverket. Underveis nyter jeg følelsen av at det går bedre enn sist gang jeg var ute og løp, men at det fortsatt er litt å gå på. Fra Vannverket tar jeg lysløypa til Grønmo og her er det stedvis fortsatt mye is, men greit uten pigger.

 

 

Siden det trolig er mer is og snø innover i marka velger jeg å følge Sørliveien til Klemetsrud. Herfra tar jeg gangvei til Brenna og Dalsåsen. Det er fint underlag på børstet gangvei – bare å nyte. Og straks etter Dalsåsen kommer jeg innpå Vinterveien som går mellom Søndre Dal, forbi Bakkeløkka og videre ned til Skulleruddumpa og Ljanselva.

 

Dal/Brenna – 1975. (oslobilder.no) Det hvite huset til venstre er hovedhuset på Nordre Dal gård. Bilde er tatt fra veien opp til Oscar Dahls vei 50-54. Gjerdet midt på bilde er der hvor Vinterveien (turvei) går i dag. Hovedhuset på Søndre Dal gård skimtes til venstre for toppen av stolpen.

 

Skulleruddumpa (Skullerudkrysset) er et dalsøkk i den sørøstre delen av Oslo. Den ligger på grensen mellom Bydel Søndre Nordstrand og Bydel Østensjø. Ljanselva og turvei går igjennom bunnen av Skulleruddumpa like under E 6. Det er anlagt parkeringsplass i Skulleruddumpa, med gangvei og skiløype inn til Skullerudstua og marka. Skullerud sag lå i området, og det var en gammel sagdam her mens saga var i bruk. Den ble senere fylt igjen, men så gjenskapt i 2001, omtrent slik den egentlig lå.

 

Skulleruddumpa med Leirskallen i bakgrunn (gml:foto)

Jeg går opp Skullerudbakken og videre til Skullerud t-bane St. før jeg tar Generalen til Rustadsaga og tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom. En flott runde i varierte omgivelser som kan anbefales.

Ca 12,9 km

 

Se tur på Strava HER:

Se mer om Sagstua HER 

og Ljanselva HER.

 

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top