Østmarka; En litt for tidlig vårtur ….??

8.april 2024. En fast vårtur Einar og jeg har tatt de siste årene går på blåsti fra Lutdalen til Kroktjern og Branntårnet. Kanskje var det enda litt i tidligste laget …?? men jeg (uten Einar) skulle ta nettopp denne vårturen. At det var for tidlig med tanke på is og snø, skjønte jeg allerede i Lutdalen, men er jo sta nok til å fullføre allikevel.

 

Lutdalen mot Lutvann

Fra Haraløkka tar jeg turvei langsmed Tveteråsen til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsetter i lysløypa til Nøklevann. Jeg hadde valgt sko uten pigger, noe som skulle vise seg å by på utfordringer underveis, men er man forsiktig så går det som regel greit. Lysløypa er ok, men ned mot Korketrekkeren er det is og jeg må ut i grøfta. Heller det enn å seile nedover isen tenkte jeg mens jeg løp over brua og deretter under brua. Langs Nøklevann er det greit, men straks etter veikryss og inn Lutdalen er det en del is og snø. Og ettersom jeg tok inn på blåsti ble det ikke akkurat noen mindre av dette, men på kollene var det bart og da var alt ok.

 

 

 

 

 

 

Den siste biten frem til Kroktjern ble litt skummel, men jeg holdt meg heldigvis på bena. Jeg tar et bilde eller to før jeg fra sti- og løype kryss sørøst for Kroktjern tar blåsti videre opp til Haukåsveien.

 

 

Og var jeg ikke våt på bena fra før så var det ikke til å unngå nå da gang baner lå delvis under vann.  Men så lenge man ikke fryser osv. så er alt ok. Underveis fra Lutdalen og hit noterer jeg at det er nedfall flere steder og at sti må ryddes – en jobb for DNT Oslo og Omegn v/ Einar og Odd.

 

Haukåseveien

 

Branntårnet på Haukåsen i Østmarka

 

 

Fra Branntårnet tar jeg blåsti rett sørover ca. 800 m til Haukåsveien.  Det går greit på sva et stykke (se bilde over), men så går sti over et myrområde og her var det mye snø og vann. Forsøkte å finne en måte å komme rundt myra, men måtte til slutt tråkke over denne. Det var ikke fritt for at det ble litt spennende der jeg sank i råtten snø til knes med vann under. Heldigvis ble jeg ikke sittende fast (haha) i myra, men kom meg greit ned og ut på Hauksåveien. Her var det stedvis nokså mye snø, men helt ok å løpe på.

 

 

Straks etter Mariholtputten kommer jeg frem til veikryss hvor jeg svinger til høyre. Underlaget i lysløypa er varierende med is, snø, slush og bare flekker, men helt ok. Jeg tar til høyre ved Sleppa og straks etter passerer jeg den Hvite foss (Hauktjernbekken) hvor det nå var mye vann. Fortsetter forbi Sarabråten og ned til Nøklevann før jeg tar delvis samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

Til tross for visse utfordringer underveis så er dette en fin tur som kan anbefales.

Ca 11,9 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top