Østmarka; Mosjøen rundt fra Bysetermåsan inkl Svartoren…

Fra innfartsparkeringen ved Bysetermåsan og Bysetertjernet satte Einar, Nikki og jeg avsted langs Rausjøveien. Planen var å løpe rundt Mosjøen, men først, skulle vi opp i tårnet på Kjerringhøgda.

Vi følger Rausjøveien et stykke før vi tar blå sti til Bysetra. Det var kommet litt snø i løpet av natten og fortsatt drysset det lett snø, men det skulle bare bli en fin ramme rundt Bysetra og andre steder.

Bysetra ligger sørøst for Bysetermåsan, under Kjerringhøgda.

Fra Bysetra følger vi blå sti videre opp en skråning og deretter over en myr før tårnet dukket opp på Kjerringhøgda. Sist gang vi var her var den under restaurering, men denne gangen, skulle vi opp i tårnet.

Utsiktstårnet som nå står på toppen av Kjerringhøgda ble første gang reist som branntårn i 1951/52. Tårnet er senere restaurert opptil flere ganger etter den tid. Da tårnet fungerte som branntårn, hadde brannvakta ei hytte på toppen. Nå er det bord og benker på den øverste plattformen.

Utsikten fra tårnet er formidabel, men denne gangen var det tåke og ikke så god sikt. Uansett var det flott å ha vært på toppen. Vel nede fra tårnet der Nikki stod og ventet fortsatte vi på blå sti rett østover. Underlaget er hele veien bra og det går greit. Vi kommer etter hvert ut på Rausjøveien som vi følger videre til Rausjøgrenda.

Rausjøveien mot Rausjøgrenda

Rausjøen

Rausjøelva renner ut i Tangentjernet som er en del av Børtervannet

Vi passerer Rausjø skole og følger veien langs Rausjøelva et stykke før vi tar blå sti videre. Det er liksom her runden rundt Mosjøen starter. Det er mindre snø i skogen og underlaget er bra. Bare å nyte turen videre.

Underveis passerer vi Bukketjernet før vi følger sti langsmed Deliseterfjorden i den Nordvestre del av Børtervann til stikryss. Herfra tar vi Flyktningeruta (Timian) videre mot Vangen.

Stikryss i Naturreservatet ved Deliseter

Flyktningeruta (Timian)

Den starter med en bratt skråning der trær og annet ligger som naturlig hinder, men frem kommer vi og straks over toppen, går det tilsvarende ned til Luttjern.

Luttjernsvangen; nedlagt seter nordøst for Luttjern på grensen av Østmarkas Naturreservat.

I og med at været var grått og sikten ikke så god hadde vi bestemt oss for å droppe en tur opp på Tonekollen som lå like ved Luttjern. Vi fulgte derfor samme sti videre til neste stikryss ved Tonevann.

Stikryss ved Tonevann

Tonevann – Østmarka

Fra Tonevann går det stier i flere retninger, men vi velger å ta Flyktningeruta over Pølseberget til Vangen. Det var på dette strekke at vi møtte to av karene fra ØX-gjengen. Og selvsagt måtte vi skravle litt med dem.

ØX. Er en gjeng pensjonister som sørger for vedlikehold av st- og løypenett i Østmarka. De karaktiseres som <<Østmarkas aktive fanklubb>>. Dugnadsgjengen som tar oppdrag både for Skiforeningen og Turistforeningen har også gjort en stor innsats på de ubetjente Turistforeningshyttene. Navnet <<ØX>> blir forklart med <<Østmarka på kryss og tvers>>. Fakta; Østmarka fra A til Å.

Ingen tvil, Vangenbolla er best 🙂

På Vangen tar vi hver vår “Vangenbolle” som etter min mening er det aller beste “markabolla” i hele Oslomarka – opplest og vedtatt 🙂 Mens vi spiser planlegger vi å ta en tur til Skjelbreia og deretter Svartoren som en erstatning for at vi droppet Tonekollen.

Fra Vangen følger vi grusvei til veikryss hvor vi svinger til høyre mot Skjelbreia. Det var behagelig å løpe på grus igjen, men fra Skjelbreia, bar det ut på sti igjen. Det går greit med oss alle tre. Nikki er kjempeflink og dilter med uten en lyd.

Vi krysser bekken mellom Skjelbreiavann og Svartoren før vi tar blå sti langsmed vannet til flåten. Blå sti fortsetter nå videre over Svartoren på flåte som trekkes med tau, men vi valgte å fortsette på samme side selv om sti nå var umerket.

Her går blå sti over Svartoren på flåte som trekkes over med tau.

Svartoren – Østmarka

Om vi ikke var våte på bena fra før så ble vi det nå, men så lenge man ikke fryser, er alt ok. Vi passerer demningen i enden av vannet før vi kommet ut på Rausjøveien. Vi svinger til venstre og løper den siste biten opp til Bysetermåsan.

Østmarka sett i fugleperspektiv

En herlig rundtur i variert terreng – en flott opplevelse. Og takk for turen til Einar og Nikki.