Østmarka; Durud – Rausjøgrenda – Tonekollen – Vangen….

21 september

Reiste tidlig med T-bane ned til Grønnland, tok buss nr 501 (Lillestrøm over Enebakk) kl 07.50 fra bussterminalen. Ved Ladegården kom Einar på bussen og vi var på vei utover til Durud. Ca 30 min senere var vi fremme og vi fulgte grusveien innover mot Durud. Vi passerte bommen ved p-plassen ca 8.30 og fulgte skogsvei videre frem til Grusbakken, tok til høyre og med ett var det slutt på veien. Vi forsatte så på sti videre mot Forfoten. Etter kveldens- og nattens kraftige regnskyll, var det enkelte steder svært blødt med mye vann der stien lå..under vann.

Mye vann…….på vei mot Forfoten

Vi løp der det var mulig og gikk der vi måtte. Vi passerte Sølvputten, Vesle Forfoten og over Nordbyåsen 306 m.o.h og løypa fortsatte så frem til et gjerde, hvor blå løype gikk over gjerdet, og inn på tunet ved Øvresaga.

Over gjerdet på blå sti

Øvresaga

Vi kom så ut på Rausjøveien og tok til høyre forbi Rausjø skole, Rausjøgrenda og forbi en bom og blå sti til venstre mot Bøvelstad og Deliseter.

Her er underlaget bedre og det går noe raskere. Vi kommer oss opp i høyden og får etter hvert et flott utsyn mot Deliseterfjorden. Vi kommer så inn i Naturreservatet og ser at her er ting urørt og det er mørkere inne skogen, men vakkert der solstrålene kommer igjennom.

Deliseterfjorden – Børtervann

Ved neste løypekryss tar vi sti videre mot Tonevann og det går bratt oppover mot Strus-åsen på 330 m.o.h, løypa svinger av mot Luttjern, slik at vi ikke er helt oppe på toppen av Strus-åsen.

Her i løypekrysset følger vi Flyktningeruta mot Tonevann

Luttjern

Vi passerer Luttjern og kommer så frem mot Mosjøen. Her går det en umerket sti opp mot Tonekollen og denne følger vi helt til toppen.

Einar på Tonekollen.

Tonekollen 368 m.o.h

Vi når toppen etter ca 2 t 20 min siden vi startet på Durud. Tonekollen er med sine 368 m.o.h, den 8 høyeste toppen i Østmarka. I det flotte været nyter vi utsikten mot Oslofjorden og andre steder. Vi tar oss ned samme vei som vi kom og vel nede ved Mosjøen tar vi til høyre mot Tonevann og så til venstre over Pølseberget til Vangen.

På Vangen kjøper vi ferske (rett fra ovnen) kanelsnurringer og skolebrød samt vørterøl og Clausthaler. Vi sitter i solveggen og koser oss med mat og drikke.

Mat og drikkepause i solveggen på vangen.

Etter ca 30 min forlater vi Vangen gode og mette, og setter kursen så videre på sti mot Steinsjøen. Vi var nok litt tunge både i magen og beina men vi klarte etter en stund å løpe igjen. Passerte over på klopper en myr ikke langt fra Askevann og kom så frem til Steinsjøen som lå der i all sin prakt i det flotte været.

Steinsjøen mot Nord

Vi fortsatte så videre og krysset en bekk som kom fra Skålsjøen, passerte Vælsputten og kom omsider frem til grusveien som vi fulte forbi Bjønnebetet og frem til der Stakanløypa tar av mot Stokkholtmyra.

Over bekken fra Skålsjøen

I Stakanløypa mot Stokkholtmyra

Fra Stokkholtmyr tar vi til venstre mot Skytten og vasser i rød løype over noen myrområder før det blir noe fastere underlag. Vi orker å løpe der det er lett terreng og synes det går greit, men kjenner at bena nå begynner å bli møre.

Over berget og så frem til Nordre-Skytten

Vi kommer så frem til Nordre-Skytten, over El-Pazo og frem til Petersbråtan. Det var godt å kunne fortsette på skogsvei igjen og vi gikk opp langbakken, løp fra toppen til Høyås og videre over Ødegårdssletta forbi Kattisa, Rustadsaga og hjem til Haraløkka.

En fantastisk dag i Østmarka der vi hadde vært på Tonekollen som var turens mål.

Takk til Einar for en flott tur.