Østmarka; Knuttjern – Igletjernbekken – Ellingsrudelva…

14 august 2017. Fra Haraløkka tok jeg ny grusvei opp til Ulsrudvann og p-plassen på Østmarksetra før jeg fortsatte innover til Mariholtet via Sarabråten. Det var overskyet og litt vind, men ikke kalt, og det gikk greit – faktisk mye bedre enn sist fredag.

Mariholtet datert til 1928 (oslobilder.no)

Jeg krysset demning og tok deretter sti opp skrenten til lysløypa (Vallerud – Mariholtet) som jeg følger et stykke før jeg tar blå sti til venstre og klyver opp en nokså bratt skråning. Vel oppe fortsetter jeg i lysløypa (Vallerud – Mariholtet) til veikryss. Her svinger jeg til høyre inn Haugerveien. Veien som er nokså kupert bærer fortsatt preg av regnskyll for 2-3 år siden da all grus ble skylt bort.

Knuttjern som er drikkevannskilde til Søndre Hauger gård har trolig fått sitt navn etter at en kar ved navn Knut skal ha druknet i tjernet

Ved Knuttjern tar jeg noen bilder og hilser på noen som plukker bær før jeg fra Haugerveien like ved tjernet, tar en umerket sti. Denne går like ved en rød løype og etter ca 400-500 m, kommer jeg til lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet. Her svinger jeg til venstre mot Mariholtet.

I rolig tempo nyter jeg turen videre mens jeg vurderer om jeg skal løpe rett til Mariholtet og hjem eller om jeg skal forlenge turen litt. Men da jeg kom til Igletjernet, ble fristelsen for stor og jeg tar rød løype langs Igletjernbekken. Og når underlaget er så bra som nå, så er dette en flott løype til Bjørndalenveien ved Elvågaseter.

 

Ellingsrudelva som danner grensa mellom Oslo- og Lørenskog kommune er den eneste elva i Oslo som renner nordover og som ikke renner ut i Oslofjorenden. Se mer om Ellingsrudelva HER:

Deretter krysser jeg Ellingsrudelva før jeg tar Mariholtveien til Mariholtet. Her i fra, tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Underveis hilser jeg på Olav Q. ved Sarabråten som kommer motsatt vei før jeg også hilser på Egil og Nina som skulle gå tur rundt Nøklevann. Vi veksler noen ord og før jeg setter avsted mot Haraløkka, ber de meg hilse til Einar. Det skal jeg gjøre sa jeg og løp den siste biten hjem.

Ca 17,5 km

2:04

https://www.strava.com/activities/1133601655

#østmarka #oslomarka #trening #løpetur #mosjon #runforfun

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1239

3 thoughts on “Østmarka; Knuttjern – Igletjernbekken – Ellingsrudelva…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top