Østmarka; Langvannsbrendinga – Spinnern – Sotåsen…

11 august 2017. Etter noen herlige dager i vakre Lofoten med «kongevær» og deretter noen flotte dager i Tr.heim, avslutter vi ferien med en uke på hytta i Spydeberg ved Lyseren. Her skulle vi bl.a. ha flere turer i skog og mark samt enkelte løpeturer, men slik ble det ikke av forskjellige årsaker. Uansett gledet jeg meg nå til en tur med joggesko i Østmarka på feriens siste dag.

Jeg var litt spent på formen, men det kjentes ok, og dermed planla jeg en tur rundt Langvann inkl. en tur oppom Spinner-Bautaen på Spinnern.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei forbi Rustadsaga og Ødegården til Høyås. Det gikk forholdsvis greit, men selv om jeg tok det svært rolig, pustet jeg som en hval. Det er helt greit tenkte jeg mens jeg fortsatte på skogsvei mot Ødegårdsmåsan. Så lenge det bare er pusten er alt ok.

Her tar jeg av fra skogsveien og følger blå sti over Langvannsbrendinga som er en åsrygg vest for Langvann. En skogbrann i 1889 kan ha gitt navn til åsen. Skogbrannen raserte områder ned mot vestre del av Spinneren og vestover mot Grønmo. Sotåsen på motsatt side av Langvann kan også ha fått sitt navn etter denne brannen.

Blå sti langs vestsiden av Langvann – Østmarka

Langvann ligger mellom Østmarkkpl. og Sør-Elvåga – Østmarka

Jeg kommer innpå rød løype som jeg følger et stykke mot Gudbrandsdalen før jeg tar blå sti til skogsvei ved Trollvann. Underlaget er overraskende bra og det går greit videre.

Omtrent der blå sti krysser rød løype ved Langvann tar jeg en umerket sti som fører rett inn mot Spinneren som er en åsrygg mellom Langvann og p-plassen på Sandbakken. Åsen som er administrativt fredet for sin bevaringsverdige skog, har av Naturvernforbundet i Oslo og Akershus fått betegnelsen «eventyrskogen». Rotvelt, kratt, myr og trange kløfter, preger turen videre opp til Spinner-Bautaen som står nord på åsryggen.

Bautaen som er ca 2,5 m høy har trolig stått siden 1860, om ikke enda lenger. Det er mange teorier om denne, men opprinnelsen er ukjent.

Jeg nyter utsikten mot øst en stund før jeg tar delvis samme sti tilbake til Langvann. Her tar jeg til høyre og straks etter er jeg ved Smørhullet. Her i fra, tar jeg tar sti videre over Sotåsen på østsiden av Langvann til Langvannsbekken. Underveis nyter jeg de flotte omgivelsene.

Fra Langvannsbekken følger jeg skogsvei opp til Ødegårdsmåsan hvorfra jeg tar blå sti til Ødegården. Deretter tar jeg samme vei tilbake som jeg kom. Det var herlig å kunne løpe i Østmarka hvor forholdene var mye bedre enn forventet.

Ca 14,6 km

1:59

#østmarka #oslomarka #mosjon #trening #friluftsliv

Flere bilder fra samme tur;

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1239

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top