Østmarka; Garfangåsen – Nilsåsen – Skytten…

Fra Haraløkka og grusbanen, følger jeg grusvei opp forbi Ulsrudvann og videre til Mariholtet via Sarabråten. Det var utrygt for torden og det buldret litt, men så klarnet det opp og siden var været ok. 

Jeg krysset over demningen og fulgte veien frem til veikryss. Her tar jeg til høyre inn Elvågaveien. Og siden jeg hadde tenkt meg en tur over Garfangåsen og Nilsåsen, fulgte jeg denne ett stykke før jeg tok av på blå sti (sykkelsti). Det var fine forhold og ikke lenge etter krysser jeg Stakan-løypa ved Deledalen. Det stiger en del, før man er opp ved Garfangåsen. 


Garfangåsen; ås øst for Nord-Elvåga


Nilsåsen; ås nordøst for Skytten. Navn etter Nils Skytten 

Hverken Garfangåsen eller Nilsåsen har noen utsikt, men terrenget er flott og jeg nyter turen videre mot Nordre-Skytten.


Skytten (Nordre-Skytten); en husmannsplass som lå idyllisk til på en odde nordøst i Sør-Elvåga. Nils Skytten gikk under navnet << Nils Løper`n >>  fordi han var så rask til beins. Han bodde på Skytten sammen med sin kone Andrea. Begge var kjent for sin store gjestfrihet, og Nils var kjentmannen og guiden for en rekke av datidens vandrere. (Fakta: Østmarka fra A til Å.)

Deretter krysser jeg sundet mellom Nord og Sør-Elvåga over El Paso, før jeg fortsetter på grusvei forbi Petersbråtan og Langvannsbekken. Jeg løper ett stykke opp langbakken, men den siste biten opp til Øgårdsmåsan, måtte jeg gå. Jeg velger å ta blå sti videre og etter å ha passert Bjønnesteinen, kommer jeg ut på grusvei som jeg følger forbi Ødegården til Trekanten. Her tar jeg til venstre mot Rustadsaga. Og etter å ha gått opp Rustadsagabakken, avslutter jeg med stigningsløp over Skredderløkka til Haraløkka. 

ca 16,8 km

1:54

flere bilder følger:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top