Nordmarkstravern – 2015

Nordmarkstravern 2015 – 30 km.

Her på Sognsvann var logistikken upåklagelig og med startposen under armen, satte jeg meg på bussen og straks etter var jeg på vei til Stryken for å løpe Travern for fjerde gang.


På første buss fra Sognsvann til Stryken

Stemningen på bussen bar preg av å være spent, men god. Sjåføren kjente jeg igjen fra den gang da jeg spilte fotball for Bøler IF Old Boys. Må være minst 20-25 år siden.

Vel fremme på Stryken ruslet vi av sted over Hakadalselva som har sitt utspring fra Harestuvannet, før vi ankom stedet for bagasjeinnlevering m.m.


Her var alt på stell

Jeg hilste på to kjente karer fra Bøler og mens vi diskuterer dagens løp, begynte det å regne. Ikke så mye, men regn er regn. Vi var vel enige om at det ville bli tøffe forhold i dag og at det gjaldt å være forsiktig. Jeg tok et bilde før jeg ønsket god tur og lykke til.


Inge Hasund – Bøler IF Friidrett og Steffen S.Paulsen – Oslo Sportslager, skulle begge være med å prege «heltraveren» da de ble henholdsvis nr 5 og nr 2 totalt. Steffen ble også klassevinner mens Inge ble nr 2 i sin klasse. Gratulerer – well done!

Nytt av året var DobbelTravern (60 km) 2 x Heltravern. I og med at jeg var tidlig ute og at det var lenge til start, nyttet jeg anledningen til å se DobbelTraverne der de kom til Stryken for vending. Jeg snakket med to hyggelige karer som sørget for mat og drikke.


Disse to sørget for mat og drikke til DobbelTraverne

Jeg spurte om det hadde vært noen til vending og de bekreftet at det allerede hadde vært fire stk. innom. Og mens jeg stod der og snakket med karene, så kom det flere Ultraløpere for vending.


3022 – Henning Olsrud.


Henning Olsrud, Jard Bringedal (3034) og Torkeld Hafting (3026), fyller på med mat og drikke før retur til Kringsjå.

3021 – Marit Karlsen. Var første dame til passering og første dame i mål. Gratulerer!


Neste dame til passering var Eleni Xiros – nr 2 i mål. Tok seg tid til å vinke før hun satte kursen tilbake til kringsjå. Gratulerer med flott løp.

Ettersom det kom flere til vending og at de fleste synes å ha det greit, var jeg mektig imponert da de satte av sted for retur samme vei. Jeg snakket med en kar og han kunne fortelle at turen foreløpig hadde gått som planlagt. Forholdene var ok, men sleipe røtter og bruer, så det gjaldt å være forsiktig. God tur tilbake sa jeg, og ruslet ned mot bagasjeinnlevering.

Jeg leverte inn sekken og var klar for start, men først skulle pulje 1 starte.


Fra starten av pulje 1 – Inge Hasund i front


Fortsatt pulje 1 – en stor pulje for løpere med en forventet sluttid på 2:00 – 2:45 God tur og lykke til!

Tiden gikk imidlertid fort og det nærmet seg start for pulje 2. Jeg stilte meg opp midt i feltet og var klar for start. 


Straks klart for pulje 2

Mine ambisjoner var ny pers (3:07), men ettersom det nå regnet mer og mer, tenkte jeg på det siste løpet i Follotrimmen for noen dager siden. Der var det ikke bare vått, men veldig vått , og mens jeg tenkte på dette, gikk startskuddet. Se gjerne mer om Follotrimmen her på Sportsmanden.

Først gikk det sakte, men så økte farten gradvis og straks etter å ha krysset Hadelandsveien, svingte løypa inn på skogsvei. Denne følger vi delvis langs Hadelandsveien og Hakadalselva, før løypa etter ca 5,5 km fortsetter på grusvei opp mot Bakken i en lang og sugende bakke. Underveis passerer jeg en DobbelTraver og da jeg spurte om hvordan det gikk, svarte ham ikke, men han viste en tommel opp og smilte. God tur videre sag jeg og straks etter var jeg oppe ved drikkestasjonen på Bakken.


Drikkestasjon – Bakken (7,5 km)

Fra Bakken fortsetter nå løypa på sti og det er liksom nå løpet begynner. Jeg liker løypa i “Travern” godt og vanligvis trives jeg bra med å løpe på sti, men med dagens forhold og 10 kg for mye, var forholdene lagt i fra optimale. Og allerede fra Bakken og videre, var det så mye gjørme, at det stedvis var vanskelig å løpe. Enkelte steder rakk gjørma til knes, men allikevel synes jeg det er gøy og gjørme til tross, så gikk det greit. At vi innimellom stipartiene løper på grus, var bare herlig.

På Gørja tar jeg en god pause og drikker flere begre, før jeg fortsetter videre. Her i fra, går løypa nå på blåsti. Først bratt opp til Gørjahøgda (490 moh) og deretter like bratt ned “gjørmesklia” til grusvei.


på vei opp mot Gørjahøgda

Vi følger grusvei ett stykke og det hjelper å vite at man er over halvveis. Og etter å ha passert Gåslungen, kommer det lengste stipartiet over Kamphaugåsen (390 moh), som starter med en flat km til man krysser tømmerveien der halvtraverne kommer innpå. Deretter en skikkelig motbakke, så noen fine partier på sva til høyeste parti, før det går jamt nedover forbi husmannsplassen Kamphaug til grusvei ved Skjersjøen. Nå er det verste unnagjort tenkte jeg og glad for å ha kommet ned uten uhell, økte jeg farten frem til nest siste drikkestasjon på Skjersjødammen.


Drikke på Skjæsjødammen (foto: ukjent)

Fra Skjæsjødammen er løypa grei, men det er fortsatt sleipt og det gjaldt å være forsiktig. Bena kjentes bra og det gikk greit videre mot Nordseter.


Tommelen opp ved passering av Nordseter

På Nordseter som er siste mat – og drikkestasjon, er jeg glad for at det nå ikke er flere stipartier. Løypa som nå følger Ankerveien til Sognsvann, kjenner jeg godt og i motsetning til tidligere løp, fikk jeg til en bra avslutning. Vel i mål, var jeg godt fornøyd med gjennomført. Og særlig fornøyd var jeg med at bena hadde vært bra hele veien. Ingen krampetendenser.

Selv om det ikke ble ny pers, så er jeg allikevel fornøyd med gjennomført løp. Og gjørme til tross, så stiller jeg nok til neste år igjen og kanskje prøver jeg DobbelTraveren……en gang.

Takk til Koll IL og alle frivillige for en flott dag i Nordmarka:)

For resultater m.m., Nordmarkstraveren

ca 30 km

3:24:41

#nordmarkstravern #nordmarka #mosjon #trening #friluftsliv

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top