Østmarka; på gammel sti fra Kroktjern til Lauvtjernmåsan…..

29 september 2014. Med lite nedbør den siste tiden, skulle det nå være gode forhold for stiløping og med sol og fint vær, var det ikke vanskelig å velge dagens tur. Fra Haraløkka til grusbanen og sti opp til Ulsrud. Følger grusvei til Nøklevann hvor jeg tar til venstre innover Lutdalen til stikryss. Her tar jeg blå sti til høyre og denne følger jeg forbi Kroktjern og litt videre men, tar så en rød løype til venstre. Det var tørt og fint og ingen problem med å følge rød løype. Underlaget som besto av mose, gjorde sitt til at skogen ble svært så grønn i dette området. Enkelte steder var det fortsatt noen merker som tydet på at dette også var en gammel blå sti.


gml. sti fra Kroktjern til Lauvtjernmåsan og Lauvtjern…
 

Siden jeg hadde tenkt meg rundt Lauvtjern, tok jeg til venstre da jeg kom innpå en nyere blå sti. Denne følger jeg over Lauvtjernmåsan på klopper og i neste stikryss, tok jeg til høyre. Straks etter var jeg ved Lauvtjern.


Lauvtjern sett mot sør
 

Jeg rundet vannet på østsiden og fulgte deretter en sti til Speiderhytta og Branntårent på Haukåsen. Nå var ny kuppel på plass, hvit og fin:)


Branntårnet med nyvasket kuppel

Fra Haukåsen valgte jeg en sti som gikk sørover og som kom ut på Haukåsveien like på oversiden av Mariholtputten. Jeg passerte vannet og i veikrysset ved Mariholtet, tok jeg til høyre. Ved Hestehullet tar jeg så til venstre og følger blå sti over Slettfjellet til Ødegården. Det var fint over Slettfjellet og vakkert ble det med solnedgang der strålene blinket mellom trærne.


solnedgang sett fra Haukåsen

Fra Ødegården følger jeg grusvei forbi Katisa til Rustadsaga. Jeg løper opp Rustadsagabakken og videre over Skredderløkka til Haraløkka. En flott tur med mye stiløping på fint underlag.

Ca  15,1  km

1:47

#trening #mosjon #østmarka #stiløping #friluftsliv #tur

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top