Nordmarkstravern 2009

5 september 2009.

  

Stayer Nordmarkstravern har start på Stryken og innkomst ved Kringsjå Idrettshall like sør for Sognsvann. Løypa tar deg gjennom noen av Nordmarkas vakreste partier. Omtrent halvparten av løpet går på små stier med god løpbarhet – resten er skogsbilvei. Med sine 30 km og kuperte løypeprofil er Nordmarkstraver´n også en utfordring som gjør alle som fullfører til vinnere?.

           

Jeg møtte tidlig opp på Sognsvann og ble med på første bussavgang ca 08.30 til Stryken. Underveis gjorde jeg meg mine tanker om løpet da jeg ikke har særlig ærfaring med så lange løp, men jeg har satt meg mål om å fullføre på ca 4 t. Været var ok og det var en fin løpstemperatur.

  


Fra Stryken og over brua for avhenting av tidbrikke

 

Vel fremme på Stryken forlot vi bussen og spaserte over brua fram til sekreteriatet hvor tidbrikker ble delt ut. Jeg fikk min brikke nr 108 og satte denne godt fast rundt ankelen på høyre ben.

  

På vei opp til start

 

Kl 11.00 startet løpet og feltet satte seg i bevegelse. Første biten ble preget av kø men etterhvert gikk det greit å løpe. Litt på skogsvei og så på grus. Etter ca 4 km med lett terreng begynte det å stige jevnt og trutt. Fikk en bra rytme og passerte noen på vei oppover deribland en dame fra Rustad IL.  Vel oppe på 7 km vanket det noe å drikke og så bar det ut i terrenget på sti.

 

Stien bar preg av det våte været de siste dagene og var ikke alle steder like enkel å forsere men det gikk greit. Enkelte steder var det ikke bare søle men også leire og det var tungt å løpe. Vi passerte Elvann, Langvann og i enden av Trehørningen var første matstasjon.  

 

Etter å ha spist banan og kjeks med noe å drikke til, satte vi av sted igjen, først videre på sti og så på grus forbi Gørja og neste drikkestasjon på ca 13 km. Her bar det ut på sti igjen og nå gikk det bare oppover. Damen fra Rustad IL var lettere til beins passerte og trippet lett av sted. Det var ikke lett å løpe på dette underlaget og enkelte steder var det vanskelig nok å klyve opp skråningene men opp kom jeg og vel over Gørjahøgda som var på 15 km kikket jeg på klokka og så at anvendt tid var 1 t 45 min. Tenkte da at dette kunne gå mot en pen tid men at det fortsatt var lang igjen.

 

Nedstigningen fra Gørjahøgda var ikke enkel på dette underlaget og flere steder var det så mye vann i stien at det kunne ha vært enklere å stått på et brett og sørfet ned. Det gikk hardt utover bena og jeg begynte å kjenne det i knærne. Vel ned skråningen, kom vi så ut på grus igjen og med damen fra Rustad IL like foran var det en lettelse å kunne fortsette på veien videre mot Rottungen og neste matstasjon på ca 17,5 km. Vi fortsatte så på sti igjen og etter et stykke møtte vi de som løp Halvtraveren med start fra Skar.

 

Forlot matstasjonen og var foreløpig fornøyd med egne prestasjoner så langt og mente å kunne erindre løypeprofilen som at nå gjalt det å komme seg greit over Kamphaugåsen og at det siden skulle være mye nedover. Med damen fra Rustad IL  like foran , fortsatt på sti og vanskelig underlag. Det gikk jo tross alt nedover og det føltes greit. Det kom en kar bak meg som sannsyneligvis løp Halvraveren og ropte løype. Jeg trakk meg ut til siden rett foran en stor dam med gjørme og han bak bykset forbi og rett i gjørma og over på det andre siden. Han bråstoppen og ropte noe som ikke egner seg på trykk, men den ene skoa satt fast i gjørma. Jeg håper du finner den igjen sa jeg og fortsatte videre. At han fant igjen skoen så jeg da han passerte meg litt lenger ned i bakken.

 

Løypa gikk nå videre over en demning ved Skjersjøen og ny drikkestasjon. Her stod det en fotograf og jeg stilte meg opp for et bilde.

 


Drikkestasjon ved Skjersjøen, på ca 23 km

 

Fra Skjersjøen bar det ut på sti igjen ,Jotunheimstien , Rondanestien og denne fulgte vi ca 2 km nedover parrarelt med elva før vi tok av på grusvei i rettning Sognsvann. Passerte siste matstasjon på 25 km og merket nå at det begynte å røyne på og at jeg var mer sliten enn hva jeg trodde. Forsøkte etter beste evne å holde det i gang, men i noe kuppert terreng ble det til at jeg måtte gå i bakkene. Damen fra Rustad IL så jeg ikke noe mer til så hun var nok et stykke foran.

 

Vi passerte demningen og fikk så øye på Sognsvann og jeg kviknet noe til med det. Et skår i gleden var at det fortsatt var 2-3 km igjen til mål og jeg kunne ikke helt skjønne hvor vi skulle da Idrettskolen ikke var langt unna. Vi passerte Sognsvann og tok en løype til venstre som førte over noen gressbaner som var fulle av leire og søle på baksiden av Idrettsskolen. Kom så inn på grus og asfaltert gangvei et stykke og så bar det mot mål nede ved Kringsjå skole. Yess, tenkte jeg idet jeg passerte mål? jeg fikk en flott T-shorte for å ha fullført Nordmarkstraveren 2009 på tiden 3.28,25.

 


Damen fra Rustad IL (med ryggen til) fikk tiden 3.20.15

 

Ca 30 km

 

3:28:00

 

#nordmarkstraveren #nordmarka #oslomarka #løpetur #mosjon #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top