Østmarka; Haraløkka – Vangen tur retur med joggesko..

22 juni 2009.

En tur jeg lenge har hatt lyst til å forsøke meg på er en tur- retur Vangen.

 

Startet tidlig fra Haraløkka ca kl 08.45 og hadde med drikke, noe å spise som Bix-it og rosiner. Hadde med staver også til bruk i terrenget.

 

Tok grusveien forbi Rustadsaga og fortsatte videre på blå sti i krysset ved hestehagen der info-tavla står. Kom ut på gammel lysløype og fulgte denne videre til Fjellstadbakken og opp langs bakken ca 100 m til stikryss. Tok av på sti og fulgte denne innover mot Rundvann og Østmark kpl. I neste løypekryss tok jeg til venstre og passerte over Karismyra på klopper og så til høyre igjen på sti som gikk over ei multemyr til Smalvann . Her fulgte jeg sti langs vannet og passerte OFA`s hytte og møtte noen ivrige juniorer fra Rustad IL som var ute på langorientering denne dagen.

 

I enden av vannet tok jeg til venstre og fulgte flyktningeruta ned til grusvei og deretter videre forbi enden av Langvann så til høyre i neste kryss og passerte over skiløypa omtrent ved  Smørhullet. Passerte  så et lite tjern før sti videre gikk innom deler av Svartdal og så ut på skiløypa mellom Klokkerud og Skjeldbreia.

 

 
Tretjerna

 

Jeg fortsatte på blå sti videre mot Sør-Elvåga. Gikk over ny flott bru og var fremme på Søndre Skytten.

 


Søndre Skytten. Velger blå sti mot Skjeldbreia-Vangen

 

Velger sti videre langs bekken til Eriksvann og så langsmed vannet til enden i sør. Her passerer jeg over nok en bekk og setter så kursen videre mot Skjeldbreia.

 


En bekk som munner ut i Eriksvann

 

Jeg kommer så ut på en åpen plass og det går en grusvei videre mot Skjeldbreia. Jeg velger å fortsette på blå sti og klatrer opp en skråning før jeg fra toppen får en fantastisk utsikt mot Skjeldbreia til høyre og Paradisdalen til Venstre.

 


Utsikt mot Skjeldbreiaveien og Skjeldbreiavann

 

Etter ca 2 km på sti kommer jeg ut på grusveien fra Skjeldbreia og fortsetter på denne inn til Vangen.

 


En flott dag på Vangen.

 

Etter en kort pause med noe å spise som kjeks og rosiner samt å etterfylle flaske med friskt vann, snakket med en kar om løyper videre, dro jeg av sted på blå sti (flyktningeruta) over kollen forbi hestehagen. Jeg kan ikke huske å ha vært her sommerstid noen gang og det var derfor artig å se denne delen av marka. Etter en stund kom jeg fram til et lite tjern hvor det var utlagt klopper over myra.

 


Lite tjern med Steinsjøen i bakgrunn

 

Jeg fortsetter på samme sti og passerer Steinsjøen, Kløftjern og Løkenseter før jeg kommer frem til grusvei. Tenkte det nå skulle bli godt å følge grusveien videre men denne bøyde av og var skiltet til Bjønnebete og Losby, så etter ca 50-100m bar det derfor ut på sti igjen.

 

Kjente nå på bena og kroppen at det begynte å røyne på men det gikk fortsatt greit å løpe der det var mulig. Løypa gikk nå videre i et åpent terreng langsmed noe kraftledninger et stykke før den brått bøyde av mot venstre. Etter en stund, kom jeg frem til et løypekryss på Slepptjern der Valstadløypa  er hovedløypa mellom Skråbakkhullet og Simmingmyr.

 


Slepptjern. Valstadløypa

 

Fra Slepptjern følger jeg sti videre mot Søndre Skytten og ikke lenge etter er jeg fremme. For å ikke ta samme vei tilbake som jeg kom, velger jeg nå å ta til høyre langs Sør Elvåga til Nordre Skytten. 

 


Sør Elvåga sett fra Skyttenbrua.

 

På noe stive bein krysser jeg over Skyttenbrua (El-pazo), tar meg opp langbakken til Høyås, nedover forbi Ødegården og ut på sletta. Følger så grusveien videre fra “Trekanten” forbi Kattisa, Rustadsaga og tilbake til Haraløkka. En herlig dag i Østmarka med mange flotte opplevelser på nye stier.

 

Ca 35 km, 5 t 14 min

 

#østmarka #oslomarka #friluftsliv #mosjon #løpetur

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top