Østmarka; Langtur på skogsveier og i lysløypa…..

 

5 november 2020. Fordi det var så vått i marka og at jeg skal ha minst en halvmaraton i måneden hadde jeg nøye planlagt en tur i Østmarka på skogsveier litt utenom det vanlige. Men lysløypa er ikke til å unngå når man skal fra- og til Haraløkka.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga, Trenkanten og Ødegården før jeg gikk opp til Høyås. Her tar jeg skogsvei videre mot Ødegårdsmåsan. Og selvsagt, hilser jeg på en kar som står langs veien og ønsker god tur.

 

God tur sa han før jeg løp videre

Jeg løper rolig videre ned langbakken og forbi Langvannsbekken og Petersbråten som tidligere var en plass på vestsiden av Elvåga før jeg fortsetter mot El Paso som ligger i sundet mellom Nord- og Sør-Elvåga.

Det er høy vannstand i Elvåga og på den andre siden av brua ligger faktisk deler av sti under vann, men ingen problemer med å komme tørrskodd forbi. Jeg velger sti til venstre mot Deledalen. Også her er det mye vann, men det går greit og faktisk skulle dette bli det eneste stipartiet på hele turen – ca 800 m.

Siden planen var å komme seg til Knuttjern, var det mange mulig stier å ta, men jeg skulle følge skogsvei og da ble det slik. Fra Deledalen tar jeg Elvågaveien nordover langs Nord-Elvåga til lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet. Her svinger jeg til høyre og følger lysløypa et stykke før jeg i neste veikryss tar til høyre.

 

Trillesti mot Losby og Skårer

Her går jeg opp den første bakken før jeg løper videre østover mot Knuttjern. Underveis går det en skogsvei ut til høyre mot Skilledalen, men jeg tar veien rett frem og straks etter kommer jeg til vannet.

 

Knuttjern i Østmarka

 Knuttjern ligger øst for Elvåga, ved veien som går opp fra Hauger ved Losbyveien. Det heter seg at navnet kommer av at en som het Knut druknet her. Hytte i privat eie nordvest for vannet, oppført like før krigen av Nils Ihlen som eide store deler av skogen øst for Elvåga. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

 

 

Privat hytte på vestsiden av Knuttjern

Jeg følger skogsvei videre nordover (ca. 2 km) til veien svinger brått til høyre. Det er her i svingen at det går en umerket sti til venstre. Denne tar jeg over noen grushauger og etter ca 60-70 m, kommer jeg innpå lysløypa fra Vallerud. Jeg tar til høyre og følger lysløypa videre forbi Lintjern.

 

 

Lintjern – Østmarka

Ved Ekerud forlater jeg lysløypa som fortsetter videre til Vallerud. Det er ikke så ofte jeg er i dette området uten ski på bena, men det føles bra når jeg løper rolig over p-plassen til Bjørndalsveien som jeg følger videre gjennom Bjørndalen kulturlandskap.

 

Bjørndalen som er et småbruk nord for Fri-Elvåga var tidligere husmannsplass under gården Søndre Hauger, men ble i 1859 skilt ut som eget bruk. (Fakta: Østmarka fra A til Å)

 

 

Ikke langt fra Ekerud, og rett forbi det gamle serveringsstedet Elvågaseter, kommer man inn i det vakre kulturlandskapet i Bjørndalen hvorfra det går bl.a. en blåmerket vei til Mariholtet.

 

Det er flott her i Bjørndalen og det er bare å nyte de vakre omgivelsene. Jeg løper ned langs Bjørndalsveien til jeg finner blåmerket turvei som jeg følger videre sørover mot Fri-Elvåga og Mariholtveien.

 

Ellingsrudbekken – Østmarka

 

Jeg følger Mariholtveien videre langs Fri-Elvåga til Mariholtet hvorfra jeg tar lysløypa mot Sleppa. Det begynner å røyne på og jeg går og løper litt om hverandre eller “gågging” som det også kalles, men det går greit.

Ved Sarabråten passerer jeg 20 km og da er det bare resten igjen tenkte jeg mens jeg fulgte løypa videre rundt Nøklevann til Korketrekkeren. Og her gjør jeg som vi alltid pleier – først under og så over – noe annet er juks pleier Einar å si (hehe).

 

 

Ulsrudvann – Østmarka

 

Vel over toppen løper jeg ned til Ulsrudvann og videre på grusvei tilbake til Haraløkka. En herlig tur å anbefale i flotte omgivelser i Østmarka.

Ca 23 km

2:48

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

Skogsvei fra Høyås mot Ødegårdsmåsan
Skogsvei mot Knuttjern
Knuttjern – Østmarka
Lintjern – Østmarka
Bjørndalen kulturlandskap – Østmarka
Brua helt nord i Fri-Elvåga over Ellingsrudbekken
Langs Mariholtveien vest for Fri-Elvåga
Helt nord i Nøklevann der bekken fra Lutvann kommer ned

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top