Østmarka; Langvann rundt….

28 mars 2022. Denne gangen tenkte jeg å prøve en rolig løpetur i Østmarka uten pigger – og som tenkt så gjort.

Fra Haraløkka tar jeg grusvei til Rustadsaga og Trekanten før jeg fra Ødegården tar blåmerket sti. Stien som er merket med «Karl Xlls vei» går forbi Bjønnesteinen til sti- og løypekryss ved Øgårdsmåsan. Så langt alt vel, men litt is enkelte steder.

 

Blå sti (Karl Xlls vei) mot Øgårdsmåsan

 

Sti kryss nordvest for Langvann

 

Sti- og løypekryss ved Steinbakken

 

Blås sti fra løypekryss i Gudbrandsdalen ved Steinbakken.

 

Umerket sti over Lanngvannsbrenninga

 

Og siden jeg har tenkt meg rundt Langvann mot klokka tar jeg blå sti og rød løype til Gudbrandsdalen ved Steinbakken. Herfra følger jeg blå sti et stykke før jeg tar inn en umerket sti over Langvannsbrenninga. Underlaget har så langt vær greit, tross enkelte flekker med is, men da jeg kom ut i «Flyktningeruta» og rød løype, var det mye is.

 

Rød løype mot Langvann øst.

 

Blå sti mor Smørhullet

 

Det ble litt «off-piste» i krattet, men jeg kom meg etter hvert frem til sti kryss uten uhell. Jeg tar til venstre opp skråningen og videre over Sortåsen. Det var mye mer is her enn jeg trodde, men det går greit bare man er forsiktig.

 

Blå sti over Sotåsen som ligger øst for Langvann.

Det var svært vanskelig og komme seg ned den siste biten før skogsvei ved Langvannsbekken, men etter flere nesten fall, kommer jeg meg helskinnet ned. Puh det var nære på tenkte jeg mens jeg gikk opp langbakken fra Langvannsbekken. Også her var det en del is, men denne var nokså morken så det gikk greit.

 

Sti- og løypekryss ved Langvannsbekken

 

Langbakken opp fra Langvannsbekken mot Øgårdsmåsan

 

Jeg går det meste av bakken før jeg velger blå sti mot Gullsmeden. En sti som er helt uten is – herlig. Vel ute på skogsvei ved Gullsmeden svinger jeg til venstre og løper opp og over Høyås. Deretter går det jamt nedover på råtten is forbi Ødegården og videre over Ødegårsletta til Trekanten. Herfra tar jeg grusvei tilbake til Haraløkka via Rustadsaga. Underveis, på Skredderløkka, hilser jeg på Erik som er primus motor for en gjeng unge løpere fra Bøler IF Friidrett.

Det var fint med en løpetur i marka, men fortsatt var det mye is enkelte steder.

Ca 13,1 km

1:50

Se tur på Strava HER;

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top