Østmarka; Fra Haraløkka til El Paso – tur/retur…..

20 mars 2020. Skulle jeg ta en nytt løp i <<run4life Løpskarusellen 2020>> eller skulle jeg ta en tur i marka tenkte jeg mens jeg skiftet og gjorde meg klar for løpetur. Jeg foretrekker jo aller helst rolige turer med stiløping i marka og siden det har vært sol og fint vær i flere dager, var det nettopp det som skulle bli avgjørende. Og i disse koronatider er det greit å komme seg ut en tur bare man husker å ta hensyn til hverandre underveis.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Trekanten før jeg fortsatte mot Ødegården. Det var en del folk ute og jeg registrerer at man går både tre og fire i bredden, ikke bra, men jeg kommer meg greit forbi. Straks etter Ødegården tar jeg blåsti videre. Underlaget er bra, men litt is og snø enkelte steder.

 

Blåsti fra Ødegården
<<Bjønnesteinen>> på Ødegårdsmåsan skal ifølge historien ha berget livet til en mann forfulgt av en bjørn. Fakta; Østmarka fra A til Å

Underveis passerer jeg Bjønnesteinen og Ødegårdsmåsan før jeg fra skogsvei tar blåsti mot Langvann til stikryss. Her svinger jeg til venstre og straks etter er jeg i nordenden av Langvann.

 

 

Langvann – Østmarka

 

Her hilser jeg på en kar som skulle til å rigge telt for en helg på odden. God helg sa jeg og fulgte deretter Langvannsbekken ned til sti- og løypekryss. Jeg svinger til høyre og følger skogsvei til løypekryss ved Petersbråtan og videre til Skyttenbrua (El Paso).

 

Skyttenbrua (El-Paso) er en bru i sundet mellom Nord- og Sør-Elvåga som måtte bygges da vannstanden i Elvåga-vannene ble hevet i 1964, slik at de to vannene ble ett. Brua ble betegnet av friluftsungdom på 1960- og 70-tallet med det spanske ordet for passasje, overgangssted; El-Paso. Fakta; Østmarka fra A til Å.

Jeg nyter sol og fint vær en kort stund før jeg returnerer tilbake til Trekanten delvis samme vei som jeg kom. Her svinger jeg til venstre mot Katismyra og Fjeldstadbakken. Jeg går opp bakken hvor det er fortsatt ligger noe is, men denne er nokså råtten og er ikke noe problem. Jeg følger lysløypa nesten til varmestua, men tar så en umerket sti til høyre midt i svingen og straks etter kommer jeg ut på Fjeldstamyra og gammel lysløype. Jeg følger gangbaner over myra og tar så blåsti til venstre. En morsom og variert sti som fører til grusvei ved Oslo kommunes info tavle på Løkka.

 

Fra Rustadsaga mot Løkka (hestehagen) – Østmarka

Fra Løkka og Rustadsaga tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En herlig tur med vårsol som varmer.

Ca 12,5 km

1:29

Se tur på Strava

 

 

 

Nord-Elvåga

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top