Østmarka; Breidåsen – Dryppet – Trolldalsåsen – Fjelstadputten…..

14. april 2021. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga og Trekanten før jeg fra Ødegårdsletta satte kursen mot Breidåsen. Det er ikke så ofte jeg tar denne veien, men om jeg gjør det så blir det gjerne motsatt siden det er mye enklere.

 

Mot Lauvdalen og Breidåsen i Østmarka
Fortsatt snø og is på åskammen mot Breidsåsen

Etter ca 100 – 200 m tar jeg umerket sti til venstre og straks etter begynner stigningene. Det stiger jamt og det er nokså bratt, men ca 90 høydemeter senere er jeg på Breidåsen.

 

Breidåsen i Østmarka

Breidåsen ligger mellom Ødegården og Østmarkskapellet. Lauvdalen som går langsmed Breidåsen er en dal som går sørover fra Ødegården i Breidåsen mellom Trolldalen og Gudbrandsdalen. Rester av gammel vei med ukjent opprinnelse finnes i dalen.

 

Smalvannsmåsan i Østmarka

 

Fra Breidåsen følger jeg blå sti og rød løype til Smalvannsmåsan og Trolldalen før jeg fra Karismyr tar umerket sti til Dryppet.

 

Løypekryss i Trolldalen
Fortsatt mye is her ved Dryppet

Jeg tar noen bilder av Dryppet hvor det fortsatt er mye is, men det sildrer og renner så snart forsvinner isen. Jeg klyver opp skaret og fortsetter på umerket sti over Trolldalsåsen hvor det tidligere sto et tårn som ble brukt i forbindelse med landmåling og som var satt opp av Oslo Oppmålingsvesen på slutten av 1940 – tallet. Tårnet står ikke lenger, men derimot står det en stor varde som rager drøyt 2 m. Utsikten mot øst er flott og jeg bare måtte ta noen bilder.

 

Varde på østsiden av Trolldalsåsen i Østmarka
Utsikt fra Trolldalsåsen mot nordøst

 

Jeg følger umerket sti over Trolldalsåsen til <<Pioneren>> som jeg følger videre et stykke før jeg svinger inn på gammel rød løype nord for Fjellstadputten. Straks etter kommer jeg til lysløypa mellom Rustadsaga og Fjeldstabakken.

 

 

Jeg krysser imidlertid lysløypa og følger blå sti til Løkka. Herfra tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En tur litt utenom det vanlige, men anbefaler gjerne Breidåsen.

 

Ca 8,6 km

1:12

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top