Østmarka; Bestemorhølet – Delemyr – Slettfjellet ….

22 august 2022. Etter mye nedbør den siste tiden var jeg litt spent på hvordan det var i marka, men dette skulle vise seg å være veldig bra. Bare å nyte.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten og Ødegården før jeg gikk anleggsveien videre opp over Høyås og ned til Gullsmeden.. Planen var å følge blå sti over Bestemoråsen før jeg skulle bushe over til rød løype og umerka sti ved Delemyr, men før jeg kom så langt, skulle jeg nyte blå sti på vestbredden av Nord-Elvåga.

 

 

Underlaget er bra og det går greit. Jeg hilser på to som kommer motsatt vei før stien bikker ned og over Bestemorhølet som ligger på vestbredden av Nord-Elvåga der bekken, fra Delemyr renner ut. Her er det et søkk i den bratte lia som var enda mer markant før vannet ble demmet opp. Navnet er allerede å finne på kart fra 1800-tallet, men som har uviss opprinnelse. Jeg krysser bekken og løper videre et stykke før den plutselig sto der, rett fremfor meg på stien – Mikkel rev i egen person.

 

 

 

Den brød seg fint lite om meg og ruslet rolig ut av stien for å spise blåbær. Dette var utrolig morsomt og litt overrasket, fikk jeg fisket frem mobilen for flere bilder. Mikkel jafset i seg blåbær lenge og vel, men jeg måtte videre.

Jeg løper rolig videre et stykke før jeg tar av fra blå sti og busher over rød løype (fra Delemyr) og en liten myr (våt på bena) til umerket sti. Denne stien, som er blitt en favoritt, går sørover langsmed Delemyr – et myrdrag mellom Slettfjellet og Nord-Elvåga hvor det er rødmerket skiløype. Her gikk sannsynligvis skillet mellom gårdsskogen til Oppsal (på nordsiden) og Østensjø (senere Rustad).

 

Slettfjellet – Østmarka

 

Jeg følger umerket sti sørover mot Gullsmeden og Finfallåsen, men tar så en umerket sti til høyre og straks etter kommer jeg innpå blå sti. Her svinger jeg til høyre og løper blå sti på sva over Slettfjellet – enda en av mine favoritter i marka. Vel nede i Hestehullet og lysløypa tar jeg denne videre til Sleppa, Sarabråten, Korketrekkeren (under og over), Ulsrudvannet og Østmarksetra før jeg tar turvei til Haraløkka og hjem.

 

Turvei mellom Ulsrudvannet og Haraløkka

Forholdene for stiløping var langt bedre enn forventet. Bare å komme seg ut.

Et møte med Mikkel i dens naturlige tumleplass (oftest langs landevei) var en flott opplevelse.

Ca 13,6 km

1:50

Se tur på Strava HER;

 

Høyås

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top