Godliabakken – Trasopbanen – Haraløkka….

23 september 2020. Planen var en tidlig morgentur før frokost, men i og med et kraftig regnvær, ble løpeturen utsatt i påvente av et opphold innimellom skybruddene. Jeg hadde tenkt meg en tur på gamle trakter hvor jeg aller helst ville se Godliabakken, der vi som gutter, holdt på hele vinteren i hoppbakken og i slalombakken. Og ikke minst Trasopbanen der vi spilte fotball og gikk på skøyter om vinteren.

Litt utpå formiddagen kom det oppholdet jeg hadde ventet på og da var jeg ikke sen med å komme meg ut. Det regnet fortsatt litt, men det var helt greit. Jeg tok turvei fra Haraløkka ved Bølerlia/Utmarksveien til Generalen og videre langs denne et stykke før jeg tok inn Østmarkveien. Underveis nyter jeg turen videre langs Østmarkveien, Håkon Tveters vei, Skøyenåsveien og Solbergliveien til jeg er i bunnen av Godliabakken ved Arne Garborgs vei.

 

Solbergliveien – Arne Garborgs vei
Slik ser den nedre delen ut i dag, mye mindre enn hva jeg husker.

Herfra går jeg opp Godliabakken som er helt igjengrodd og mye mindre enn hva jeg husker, men like fult, er det artig å være tilbake i bakken der vi hoppet på ski, kjørte slalom- og utfor på både korte og lange ski med fart fra Trasopbanen. Ja det var tider det, tekte jeg, mens jeg gikk oppover mot Trasopbanen.

 

Her ble det kjørt både slalom og utfor

Fra Søstrene Pihl, de yngre – kan det hitsettes et avsnitt fra Hopphistorie om Østmarka og da særlig Godliabakken;

 

Jan Otto Linden i svevet. Utsikt mot Godlia, Nordre Skøyen og Hellerud

 

 

Godliabakken ble påbegynt i 1940, men ikke fullført før i 1947. Bakken var en 15-metersbakke, og på 1950-tallet ble det arrangert gutterenn her. På slutten av 50-tallet ble stillaset råttent og farlig å bruke. I 1961 satte derfor kommunen opp et nytt stillas, som ikke ble revet før i 1996.

 

 

Jan Engedahl: «Godliabakken var den beste bakken. Et ordentlig stillas/tilløp etter modell av større bakker som Midtstubakken, bare mindre. Vi gikk trappetrinnene opp til toppen. Unnarennet hadde perfekt profil, og vi hoppet inntil 18-20 meter.»

 

 

Morten Engh: «Vokste opp i Kranveien og begynte på Trasop skole i 1966 og byttet året etter til nye Godlia skole. Vi var omtrent daglig i Godliabakken gjennom vinteren. Bakken ved siden av ble brukt til aking, og vi lagde slalåmløyper med egenproduserte staur. Hadde «utforbakke» som startet ved høyblokka i Kranveien og gikk til bunnen av Godliabakken. Krydde av unger. Det var stas når det kom lys i hoppbakken. Litt trist å gå der nå, bakken er revet og nesten alt er grodd igjen.» 

 

Arvid Mathiesen: «Husker at Oppsal IF arrangerte Donald Duck-renn både i hoppbakken og slalombakken. På nedsiden av hoppbakken mot slalombakken bodde familien Scharning hvor far/bestefar i huset var med å bygge nettopp Godlia hoppbakke.»

 

 

 

Jeg fortsetter på samme sti opp til Oppsal Forum og Trasopbanen. Husker at vi hadde gym i den gamle Trasophallen tidlig på 70-tallet. Spilte fotball på Trasopbanen med Oppsal IF om sommeren og ellers gikk vi på skøyter her om vinteren. Jeg lot meg friste til å ta noen runder på banen som nå har et fint tartandekke. Herlig.

 

Trasopbanen

Jeg forlater Trasopbanen og følger Vetlandsveien til Oppsal senter hvorfra jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Det var morsomt å se igjen gamle barndomsminner.

Ca 10,3 km

1:02

Se tur på Strava HER:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top