Østmarka; Lutvann – Rundtjern – Solbergvann – Ulsrudvann….

28 september 2020. Siden det har vært mye vær med til dels mye regn og vind den siste tiden skulle Einar og jeg på en slags befaring av blåmerket sti rundt Lutvann.

Høst ved Ulsrudvannet

Fra Haraløkka tok vi grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før vi fortsatte i lysløypa til Nøklevann. I sin vane tro løper vi over brua i Korketrekkeren før vi løpet under og videre til veikryss i nordenden av Nøklevann. Her svinger vi til venstre opp Lutdalen til sti- og løypekryss i sørenden av Lutvann.

Blåmerket sti rundt Lutvann i Østmarka

Vi velger blåmerket sti til høyre som går nokså bratt oppover forbi utsikten på østsiden av Lutvann før det bikker tilsvarende høydemetere rett ned til vannet ved en fin badeplass. Her hilser vi på noen som har rigget seg til med telt for overnatting mens vi løper sti langs vannet til offentlig badeplass i nordenden ved Lut.

Lutvann sett fra østsiden mot nord

Underlaget har så langt vært overraskende bra og det har heller ikke vært noe å bemerke jfr. at vi sjekker blåmerket sti. Mens vi følger grusvei et lite stykke forteller Einar at blåmerket sti rundt Lutvann er blitt oppgradert fra middels vanskelig til vanskelig. Det kan jeg skjønne svarte jeg i det vi tok blåmerket sti videre sørover på vestsiden av vannet.

Terrenget er nokså krevende og det blir ikke mye løping, men vi løper der det er mulig. Vi registrer at det er en del gamle klopper som er modne for utskifting, men kanskje unødvendig da ny fin sti går rundt disse. Vel vel, det er notert.

En pust i bakken. Olav som også var på løpetur rundt Lutvann hadde allerede løpt et stykka da han kom fra Etterstad.

Ettersom vi nærmer oss utsikten på vestsiden av vannet treffer vi en kar som sitter på benken. Vi hilser på hverandre samtidig som han spør om jeg er Arvid. Ja, svarer jeg, og lurer litt på om jeg kjenner ham fra før. Du skjønner, jeg leser alt du skriver på Turogtrening og du er nok han som pleier å være med sa han til Einar. Dette var hyggelig svarte jeg og ba om et bilde eller to før vi ønsket god tur videre.

Jeg leser alt du skriver på Turogtrening, sa Olav, og selvsagt måtte vi ta et bilde før vi ønsket god tur videre….

Dette var gøy sa Einar mens vi forsatte på samme blåsti forbi den malte steinen til neste stikryss. Her tar vi til høyre og straks etter er vi i lysløypa ved Runtjern. Vi følger lysløypa langs vannet et stykke før vi tar inn på blåsti mot Solbergvannet. Det er noen sleipe steiner og røtter og vi er forsiktige, men fra stikryss nordvest for vannet, er det bedre da vi følger blåsti på svaberg rett sørover til Ulsrudvannet. Herfra tar vi grusvei til Østmarksetra og videre langs Østmarkveien før vi tar ny turvei til Haraløkka.