Østmarka; “Deledalsrunden” fra Haraløkka….

13 oktober 2015. Ettersom jeg var tidlig hjemme fra seminar (2 dager) og at været var så flott, brukte jeg ikke lang tid på å bestemme meg for en tur ut i marka. Og straks etter var jeg ferdig skiftet og klar for tur.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka, før jeg svingte rundt “hetsehagen” og ned til Hullet. Her tar jeg til venstre og løper opp bakken til Fjellstad og videre. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta Nøklevann rundt motsatt vei, men da jeg passerte Katismyra, bråbestemte jeg meg for å ta “Deledalsrunden” eller Nord-Elvåga rundt. 

Jeg løper hele veien opp forbi Ødegården til Høyås og så videre til Ødegårdsmåsan. Pulsen var høy, men den roet seg raskt på vei nedover mot Langvannsbekken og Petersbråtan.


Sør-Elvåga – El Paso – Østmarka

Jeg krysser over El Paso og tar samtidig noen bilder, før jeg fortsetter på sti langs Nord-Elvåga til Deledalen. Det er to alternative stier langs vannet, men på grunn av mye vann i Elvåga, må man ta “sti ved høy vannstand”, og dermed bærer det opp skrenten. Heldigvis er det trapper i det bratteste partiet.

 
“Sti ved høy vannstand” – Nord-Elvåga 

Fra Deledalen går det greit og jeg følger den nokså medtatte Elvågaveien etter mye regn- og vann tidligere i høst, men som nå er under utbedring av Lørenskog kommune. I neste veikryss tar jeg til venstre og følger lysløypa (Vallerud – Mariholtet) over demningen til Mariholtet. Her i fra, tar jeg lysløypa til Sleppa, Sarabråten og Ulsrud, før jeg avslutter turen med stigningsløp til Haraløkka og hjem.

Ca 16,2 km

1:44

#østmarka #oslomarka #friluftsliv #løpetur #mosjon

Se mer om NVR (Nøklevann rundt) på Sportsmanden og Bøler IF Friidrett 

Flere bilder fra samme tur følger:


Nord-Elvåga sett fra Petersbråtan 


El Paso – sundet mellom Sør og Nord-Elvåga 


sti langs Nord-Elvåga mellom El Paso og Deledalen 


Nord-Elvåga – Tangen 


Nord-Elvåga – Deledalen

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top