Lysløypa i Lambertseterskogen og Eker`n ….

19 august 2022. Fra Haraløkka tok jeg Bølerlia til Nøklevann skole og ned «skolebakken» til Rustadsaga før jeg fortsatte langs Generalen og Skullerudveien til Langerud.

Her følger jeg turvei over Europaveien og straks etter finner jeg første stolpe i bunnen av Grisern akebakke.

 

 

Grisern akebakke; fra Feltspatveien/Steinspranget og ned mot Europaveien. En forholdsvis lang og morsom akebakke. Navnet kommer trolig av at det luktet fra grisehuset på plassen Granli (Enden), som lå her. Granli var tidligere en husmannsplass under Lambertseter gård, og det var griser her til midten av 1950-årene.

 

 

Fra Grisern tar jeg lysløypa videre gjennom Lambertseterskogen hvor det er flere stolper underveis. Løypa er både morsom og variert. Deretter blir det flere stolper rundt stadion før jeg krysser Lambertseterveien. Her følger jeg turvei et stykke før det blir litt frem og tilbake mellom boligblokkene.

For andre gang krysser jeg Lamberseterveien og straks etter følger jeg Antenneveien og Feltspatveien et stykke før jeg svinger inn på sti. Her skulle det være en rød stolpe på en høyde. Høyden fant jeg, men hvor var stolpa? Jeg gikk frem og tilbake, på kryss og tvers før jeg plutselig så toppen på en rød stolpe på nedsiden av høyden. Merkelig definisjon av en høyde tenkte jeg mens jeg fulgte en slags sti bort til stopla. Stolpa som sto på stillaset av den gamle hoppbakken Eker`n kunne vel kanskje betraktes som en høyde sett nedenfra tenkte jeg, men nå er den i alle fall, registrert.

 

 

 

Eker`n er en tidligere hoppbakke som ligger på Lamberseter i Oslo. Bakken ble bygd under krigen som bedriftsbakke for Ekebergbanen, derav navnet Eker`n. Bakken ble gitt nyopprettede Høgda IF i 1945 før den i 1952 ble døpt om til Lambertseter IF. Eker`n blir ofte omtalt i sammenheng med Bekkelagsbakkene som ligger lenger nord.

 

Fra ovarennet og ned til hoppkanten i Eker`n

 

Her har jeg aldri vært tenkte jeg mens jeg fulgte en sti sørover til Grisern og deretter tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom.

Det morsomme med Stolpejakten er nettopp at man ser steder man ellers ikke ville ha vært. Herlig.

Ca 12,3 km

1:45

Se tur på Strava HER:

 

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top