Østmarka; Grusvei, skogsvei og sti på begge sider av Elvåga…..

28 oktober 2021. Fra Haraløkka tar jeg grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsetter i lysløypa mot Nøklevann. Det blåser mye langs vannet og det er nesten så skyggelua letter, men denne trekker jeg godt nedpå hodet så den ikke skal forsvinne.

 

 

Høstfarger på Sarabråten i Østmarka

 

I tur og orden, passerer jeg Sarabråten, Sleppa, Hestehullet og Mariholtet før jeg krysser demning. Også her blåser det godt, men lua sitter som støpt.

 

Nord-Elvåga i frisk vind.

 

Vel over demningen tar jeg blå sti opp skråningen til lysløypa som jeg følger et stykke før jeg fortsetter på enda en blå sti. Det er nokså bratt, men det går greit og straks etter er jeg oppe. Jeg går opp lysløypa til neste sti- og løype kryss.

 

Skilledalen i Østmarka.

 

Herfra velger jeg å følge blå sti videre mot Skilledalen og Halssjøen. Stedvis er det vått, men det går greit og jeg unngår å bli våt på bena. Litt før Haugerkollen kommer jeg ut på en åpen plass hvorfra jeg tar gammel skogsvei videre til Haugerveien. Jeg svinger til venstre og straks etter kommer jeg ut i lysløypa som jeg følger tilbake til Mariholtet.

 

 

Nytt tak på Mariholtet i Østmarka

 

Mens jeg følger lysløypa fra Mariholtet mot Sleppa og Nøklevann har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken vei jeg skal fortsette, men i bakken ned mot Hestehullet, lar jeg meg friste av en nyoppdaget sti til Gullsmeden. Og i motsetning til sist gang, da Einar og jeg løp her med hodelykt rundt Kamphauknatten, skulle jeg denne gangen ta sti og løype over gangbanene til sti kryss. Herfra tar jeg rød løype ned skråningen før jeg kommer innpå umerka sti. Denne går langsmed rød løype et stykke før den fortsetter på østsiden av Slettfjell til Gullsmeden. Et parti som er blitt en favoritt, bare å nyte…

 

 

Fra Gullsmeden tar jeg skogsvei til Høyås og Ødegården før jeg fra Trekanten tar grusvei til Rustadsaga og tilbake til Haraløkka. En fin tur på begge sider av Elvåga som kan anbefales.

Ca 18,5 km

2:20

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top