Østmarka; Trolldalsåsen – Breidåsen – Blåbærstien – Blå Exstra …

15 august 2022. Fra ferieløping og stolpejakt i Indre Østfold og Lyseren til stiløping i Østmarka – bare å nyte. Været var utrygt og det buldret i det fjerne, men jeg kom meg hjem innen det smalt. Styrtregn, lyn og torden kan være fascinerende, men ikke i skogen.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tok blå sti videre til Fjellstadmyra. Herfra tar jeg rød løype forbi Fjellstadputten til sykkelsti (Pioneren) som jeg følger videre til lysløypa hvoretter jeg krysser denne og fortsetter på umerket sti rett østover.

 

Varden på Trolldalsåsen

 

Det er nokså bratt i starten, men ettersom man kommer høyere opp er det fint å løpe over Trolldalsåsen som ligger vest for Trolldalen. Tidligere sto det et tårn som ble brukt i forbindelse med landmåling, satt opp av Oslo Oppmålingsvesen på slutten av 1940-tallet her. Jeg velger blant flere stier over åsen en som går til Dryppet, som for tiden er tørrlagt (haha) via varden. Deretter tar jeg rød løype fra Karismyra og over Smalvannsmåsan til Breidåsen. Planen var å finne en gammel sti som på Stravakartet kalles <<Knivstikkarstien>>. Denne skulle gå rett sørover fra Lillehammerkneika til Flyktningeruta. Men midt i kneika gikk det to stier sørover og selvsagt måtte jeg ta feil. Etter noen hundre meter kom jeg innpå blå sti som jeg kjenner godt fra før. Det er helt greit tenkte jeg for jeg kan jo bare ta sti til høyre der sti over Langvannsbrenninga (den glemte sti) tar til venstre. Og som tenkt så gjort.

 

 

 

Jeg følger noe som mest av alt ligner et dyretråkk og jeg er innpå Knivstikkarstien uten at jeg vet det, men så kommer jeg til en tydelig sti som jeg følger videre. Underveis registrerer jeg at jeg flere ganger har løpt denne stien før, men da motsatt vei. Jeg kommer tilbake til Breidåsen hvor jeg for andre gang går ned Lillehammerkneika. Det var fristende å ta gjengrodd sti til høyre, nå som jeg vet hvor jeg tok feil, men valgte å fortsette ned bakken og opp skrenten på motsatt side. Herfra tar jeg Blåbærstien og en sti som på Strava kalles Blå Exstra – nordover til grusvei ved Ødegården. Stiene som er umerka er lettløpte og det er bare å nyte.

 

 

 

 

 

Fra Ødegården løper jeg over Ødegårdsletta før jeg følger rød løype over Kattismyr hvor man fortsatt kan se trasèen  for vannrøret i tre som i sin tid førte vann fra Elvåga og inn i fjellet mot Skullerudåsen like vest for myra.

 

Rød løype over Kattismyr i Østmarka

Fra Kattisa tar jeg grusvei til Løkka og Rustadsaga før jeg går opp <<Drepern og den onde søstra>>. Deretter løper jeg over Skredderløkka og hjem.

Det var fint med en tur i marka, men Knivstikkarstien fant jeg ikke. Vet heller ikke hvorfor den kalles nettopp det, men neste gang, da skal jeg finne rett sti.

Ca 10,8 km

1:40

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top