Østmarka; med “Team Paulsen” til Vangen…

26 september 2009

Møtte kl 09.00 på Skullerudstua for felles langtur med “Team Paulsen” Rustad IL. Turen denne dagen skulle bli noe spesiell da målet var en lunch på Vangen som en overraskelse for Stein som runder 50 år.

Vi var 16-17 stk som satte av sted over brua og opp bakken forbi vannverket og videre innover til Rundvann der vi tok en drikkepause. Passerte Østmarkkpl. og fortsatte på grusvei ned til Trollvann. Fulgte så deler av flykningsruta til Langvann og videre over rød løype ved Smørhullet. Tok til høyre i neste løypekryss mot Sandbakken og til venstre på skogsveien som kom fra Klokkerud ved Sandbakken. Fulgte veien et stykke og så videre på sti innover til Søndre Skytten i enden av Sør-Elvåga.

Drikkepause ved Søndre Skytten ved Sør-Elvåga

Det var her Bernt overtok teten og vi tok til høyre langs bekken mellom Eriksvann og Sør-Elvåga til Steins store overraskelse som ikke visste noe om dette. I flotte omgivelser med begynnende høstfarger og med en sol som tittet frem, var det bare å nyte turen videre der vi løp langs Eriksvann med solstråler som glitret i vannet.

Ved enden av vannet tar stien av og vi kom så etter et stykke, ut på en skogsveien der vi kjenner løypa fra skiturer mot Skjeldbreia osv,. Vi følger veien til Storslåtten og velger blå sti videre, klyver opp noen bratte skråninger og fra toppen får vi lønn for strevet med flott utsikt over Skjeldbreia til høyre og Paradisdalen til venstre. Vi velger å holde oss til stien og vel opp på neste topp tar vi på nytt en drikkepause.

Her studeres kartet for den videre ferd mens andre benytter anledningen til å spise bær.

Etter å ha studert kart og spist noe bær, fortsetter vi på samme sti og etter en stund kommer vi ut på grusveien mellom Skjeldbreia-Bysetermåsan og Vangen. Vi følger grusveien videre i ca 2 km og kommer så til Vangen der det vanker Champagne til jubilanten fra de som har kommet til Vangen på andre måter.

Skååål , og gratulerer med dagen Stein

Inne på Vangen var det dekket for oss alle (27 stk) og vi inntok et velsmakende måltid og Stein fikk overrakt gave, en tur med Hurtigruta fra Tr.heim til Bergen samt noen velvalgte ord fra Bernt som stod for overekkelsen.

Bernt med noen ord til jubilanten. Det skal og nevnes at Ove hadde bursdag denne dagen, gratulerer.