Østmarka; Sandbakken – Bjønnebetet – Mønevann – Knuttjern….

19 november 2009.

Hadde tatt en dag fri for en lang tur i Østmarka der målet var en tur utover mot Sandbakken, Tømmerholtjern, forbi Eriksvann og rundt Halssjøen. Skulle møte PK og Einar på Haraløkka ved info-tavla kl 09.00. Gutta kom kjørende, Einar med egen bil og PK ble kjørt av samboer.

Vi startet kl 09.00 og satte kursen mot Rustadsaga og “gammel” lysløype til ny lysløype ved foten av Fjellstadbakken. Været var grått men foreløpig oppholdsvær og ifølge yr.no skulle det komme noe regn senere på dagen. Vi balanserte på klopper over myra men p.g.a mye vann, forsvant disse ned i vannet og blaute ble vi. Vi tok oss opp røysa langs Fjellstadbakken, blå sti videre over Skullerudåsen (275 m.o.h). og til venstre i neste kryss hvor vi passerte over Karismyra på klopper, forbi Breidåsen og så sti til høyre. Vi kom ut på skogsvei  ved Trollvann i nærheten av Østmarkkpl.

Fra Trollvann mot Langvann og Smørhullet

Løypa videre leder oss inn på Flykningeruta som vi følger forbi Langvann,  Smørhullet og over skiløypa. Det var mange steder svært blødt og det var vanskelig å ta seg frem på sleipe steiner, men vi tok det rolig og hadde ingen uhell. I neste kryss tar vi til høyre og følger sti over åskammen parrarelt med Spinneren og kommer så frem på skogsveien ved Klokkerud. Denne følger vi ca 100 m og så svinger vi til venstre opp bakken mot Sandbakken.

Med mye vann ble det stedvis vanskelig å ta seg over

Vel fremme på Sandbakken hadde vi tenkt vi å slå av en prat med Irene, men hun var ikke hjemme og vi forlot således Sandbakken og satte så kursen videre utover til Tømmerholtjern.

Tømmerholtjern i all sin prakt. Nå med et tynt islag.

Fra Tømmerholtjern fulgte vi sti rundt vannet på nord siden og over en myr på klopper. Meningen var at vi skulle passere Griseputten og komme frem til Eriksvann, men tok feil sti og vi kom ut i skiløypa omtrent ved Storslåtten. Vi krysset her skiløypa og fulgte blå sti i retning av Eriksvann og Søndre Skytten.

PK etterfyller vann i bekken som renner ut i Eriksvann

Vi passerte Eriksvann på fin sti langsmed vannet, over ei bru  og videre til Søndre Skytten. Bekken mellom Eriksvann og Sør Elvåga gikk nå så stor at man kunne høre bruset i en ellers så stille skog. Vel fremme på Søndre Skytten tar vi en kort pause før vi fortsetter på sti (flyktningeruta) over Slepptjern (Valstadløypa) og videre langsmed kraftledninger frem til grusveien. Mange steder var det svært mye vann  og ikke så lett å ta seg frem.

Einar og PK tar en pust i bakken (3 t 30 min). Ikke godt å si hvem som støtter hvem, ha ha

Det var godt å kunne gå på vei igjen. Vi passerte Bjønnebetet og forsatte videre på veien mot Halsjøen. Målet for turen var tross alt å komme seg rundt Halsjøen. Slik jeg kunne memorere kartet skulle vi bare fortsette på samme vei og at vi skulle kunne se Halssjøen til venstre for oss samt at vi skulle passere over ei bru. Her skulle vi så følge sti delvis rundt vannet.

Med friskt mot og fortsatt friske bein, småjogget vi mens praten gikk. Vi kom frem til noe vann men dette var på gal side av veien (Drettvann) så vi fortsatte derfor bare videre.

Her ser vi tydelige tegn på beverens aktivitet

Vi passerte et skilt til Mariholtet, men lot oss ikke affisere av det og fortsatte så videre på samme vei. Etter en stund med mye nedoverbakker, kommer vi til et veikryss ved et vann. Vi er ikke sikre på hvor vi er og hva vannet heter og tar derfor en kikk på kartet ved infotavla.

Hvor ble det av Halsjøen?

Hvor ble det av Halssjøen? Her ved infotavla på Mønevann, ser vi at Halssjøen slettes ikke ligger intill veien slik jeg trodde. Vi skulle ha tatt av veien der skiltet til Mariholtet stod. Vi hadde gått og løpt ca 3 km for lagt.  Etter en tjapp vurdering av videre veivalg, ble det til at vi skulle ta samme vei tilbake. Humøret sank noe med tanke på de fine bakkene vi hadde kommet ned, og som vi nå skulle opp igjen,men men, vi tok sats og satte av sted. Vi kom frem til Fiskelausa og etterfylte vann og fortsatte så videre mot Drettvann og frem til stedet der skiltet til Mariholtet stod.

Endelig ved Halsjsøen. Tåke og regn begynte nå å sige på.

Vi fulgte blå sti langsmed vannet til andre enden og kom så frem til et kryss uten skilt. Stien delte seg og var ikke lenger merket. For andre gang i dag gjør jeg en “tabbe” og sier at vi skal ta sti til høyre. Dette førte til av vi var bortom Skullerudtjern før løypa dreide i retning av  Knuttjern. Fra Knuttjern var det vei og denne fulgte vi et stykke og kom så innpå lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet. Det begynte og regne og det ble noe ufyselig men så lenge vi ikke fryser, var det ok. Vi fleipet om at det kunne bli mørkt innen vi nådde tilbake til Haraløkka.

Fossen mellom Sleppa og Sarabråten. Størst i Østmarka

Vi passerte over Demningen, forbi Mariholtet, Sarabråten og på stive ben opp Korketrekkeren og i det vi rundet toppen ble lysene tent. Så skulle vi da ikke rekke tilbake til Haraløkka  innen lyset ble satt på.

I det vi passerte Ulsrud fikk Einar det travelt og tok ut det siste opp bakken, forbi klubbhuset og frem til P-plassen. Han nådde frem 3-4 min føre PK og jeg som rundet 7 timer med 2 små minutter. En flott tur var vi alle enige om at det hadde vært selv om det ble noen timer mer enn hva vi tenkte oss i utgangspunktet. En “Vannvittig” tur med mye vann enkelte steder samt at det regnet de siste par timene. Takk for en flott opplevelse en sen høstdag i Østmarka.