Kristinaløpet 2014

29 juni 2014. Heidi og jeg reiste fra Bøler til Tolvsrød i Tønsberg da vi var invitert til lunsj hos Mona og Richard, før Kristinaløpet senere på dagen. Vi ankom ca 11.30, spiste en velsmakende lunsj og så satte vi kursen inn til Tønsberg sentrum. Vi dro alle fire i en bil og med Richard som kjentmann, gikk det greit å parkere i nærheten av start og mål som var på samme sted. Vi ruslet så litt rundt og heiet også på de minste, da barneløpet var på vei mot mål.


Barneløpet, på vei ned Storgata og i mål

Deretter stilte vi oss i kø for avhenting av startnummer og med nummeret på plass, tok Richard og jeg noen runder i Gunnarsbøparken for oppvarming. Tiden gikk fort og det nærmet seg start kl 14.00 for 10  km. Richard, som for ett år siden fikk avrevet akilles, var spent på om foten ville holde hele løpet.


Richard og jeg klar for start

Vi sa farvel til damene og inntok startfeltet. Her stilte vi oss opp litt beskjedent bak i feltet. Richard som hadde vært med en gang tidligere, hadde nøye forklart løypa, og jeg takket og bukket. Målet mitt for dagen var en tid rundt 50 min., mens Richard ville være fornøyd med 1 time.


Kun få minutter til start

Vi ønsket hverandre godt tur og lykke til, og så smalt startskuddet. Det ble bevegelse i startfeltet og innen passering av matta, var alle i gang. Med meg foran og Richard bak, fulgte vi Storgata gjennom deler av byen. Heidi og Mona kom med tilrop i det vi passerte.


Richard i Storgata (foto: Heidi S.Mathiesen)

I enden av Storgata tok vi til høyre inn Anders Madsens gate, så langs denne og opp til 1 km som også var løypas høyeste punkt. Richard var nå lengre bak, mens jeg forserte fremover i feltet. Synes det nå gikk greit og hadde funnet en bra rytme. Etter å ha passert noen smug, gikk nå løypa videre langs Hertug Guthorms gate, Farmannsveien og forbi en rundkjøring. Det var litt motvind på dette strekket, men ikke plagsomt.

Her vender løypa og fortsetter på turvei inn mot sentrum langs sjøen. Etter drøye 3 km, tar løypa av fra turvei til Nordbyen og så bærer det videre langs Tønsberg brygge. Med vinden i ryggen og sola midt i mot, ble det nokså varmt langs brygga. Her var det mye folk som heiet på sine og andre. Heidi og Mona som heiet ivrig, rakk jeg å vinke til i det jeg passerte.


Langs Tønsberg brygge på første runde.

Fortsatt gikk det greit og jeg var fornøyd med eget tempo. Vi passerte så benken der Jahn Teigen (skulptur) satt og så fortsatte vi langs Ollebukta. Krysset noen veier og var så tilbake i Storgata for vending og ny runde. Jeg kikket på klokka som viste 24 og noe, og tenkte at om jeg holdt samme fart, så ville dette bli bra.

I Storgata for andre gang og opp til6 km, passerte jeg flere som nok merket første runden. Tok også igjen en kar som økte farten da jeg var like bak. Det som var av stigninger var nå unnagjort og jeg hang meg derfor på denne karen. Sammen passerte vi flere mindre grupper. Jeg tenkte å ikke slippe ham og med nye tilrop fra Heidi og Mona på brygga, var det bare å fullføre som best man kunne.


På brygga for andre gang, her henger jeg med nr 2105 (blå trøye) inn til mål (foto: Heidi S.Mathiesen)

Jeg forberedte meg på en spurt og forsøkte å passere, men han holdt unna inn til mål. Jeg takket ham for drahjelp de siste 4 km, og var fornøyd med gjennomført løp. Med en sluttid på 48:42 og en negativ splitt på 13 sek, var jeg godt fornøyd med dagens løp.


Richard mot mål

Richard som kom i mål på 56:33, var selv godt fornøyd med løpet og ikke minst at foten fungerte bra hele veien.

Etter løpet gjorde vi oss klare for å se 5  km da denne skulle starte kl 15.30. Vi stilte oss opp i Storgaten omtrent 300-400 m fra start. Startskuddet smalt og straks passerte feltet der vi stod med brødrene Aukland i front sammen med Eirik Mysen og Benjamin Schøn.


Brødrene Aukland i front ut fra start

Mona som også deltok på 5 km, passerte i fin stil, men fikk dessverre problemer og måtte senere bryte.


Med startnummer 311, Mona (foto: Heidi S.Mathiesen)

Vi forflyttet oss ned til brygga ca 800 m før mål, og her tok det ikke lang tid før Anders kom. Han kom alene og det så faktisk ut som han “bare” cruiset dette inn til mål.


Anders Aukland, vinner Kristinaløpet 2014 – 5 km, på 15:07

Etter løpene og på vei tilbake til Tolvsrød, var alle enige om at dette hadde vært en flott dag og at vi måtte gjenta dette neste år. Mange takk til Mona og Richard:)

Ca10  km

48:42

Resultater:

Mer om Kristinaløpet kommer på Sportsmanden.no

#kristinaløpet #mosjon #løp #kondisjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top