Grenaderløpet 2013

16 februar

       

        GRENADERLØPET 2013

 

Siden påmeldingen i januar 2013 har tiden gått fort, og det var nå klart for Grenaderløpet. Jeg og 10-12 stk til fra Rustad IL skulle være med på løpet. Etter litt frem og tilbake om hvor busser osv skulle gå ifra, ble det avgang fra Sognsvann. Dette passet bra da det her var greit med parkering. Jeg hadde gjort en avtale med Trond Inge om å hente ham kl 04.30 på Rimi og så rett til Sognsvann der bussene gikk kl 05.15-05.30 med kurs for Hakadal.

 

Med vær og førerapporter, tydet mye på at forholdene ville være like hele veien og at det var tørr snø. Jeg hadde kvelden føre preppet skiene som best jeg kunne, og de siste lagene med feste skulle pålegges før start i Hakadal.

 


         Garasjen egner seg bra som smøre bod

 

Bussturen til Hakadal nyttet vi til å skravle litt samt å spise godt med mat og drikke. Det var fortsatt mørkt når vi ankom Hakadal litt over klokken seks. Vi fant en ledig plass for utstyr og så var vi i gang med å smøre ski. Jeg la på en herlig blanding av blå ekstra og VR 50. Tok en runde på jordet for testing og kjente at skiene gled godt og at festet var ok. La på 2 lag VR 50 for sikkerhets skyld da det var stigninger de første 4-5 km.

 


Hakadal kl 06.40

 

Grenaderløpet starter på jordene ved Hakadal og første start er Åpen turklasse kl 07.00. Jeg skulle starte i denne klassen da det var anbefalt med en tidlig start iht. sperretiden. Målet mitt var å passere Sollihøgda innen fristen dvs kl 15.00.

 

Jeg skled ned på jordet og opp til startstreken. Kjente en klump i magen med tanke på hva som ventet men da startskuddet smalt, glemte jeg dette. I fortsatt mørke fulgte jeg pent med på min plass i rekken. Det ble fort strekk i feltet, jeg hilste på Petter i det jeg passerte og Knut som stod fremst, var raskt ute av syne. Det var en del stigning og etter ca 4 km passerte vi Loppetjern. Her ifra og videre fikk jeg følge med en kar og vi holdt sammen i det vekslende terrenget, hele veien frem til Kikut og første matstasjon. Det fungerte bra og skiene var gode.

 

Han jeg til nå hadde hatt følge med tok en lengre pause enn meg og jeg fortsatte så videre for meg selv. Flere av de som startet kl 07.30 passerte meg nå på rekke og rad og der gikk det fort. Jeg koste meg der jeg stod og staket over Fyllingen og var fornøyd med at det gled godt. Litt før enden av vannet, passerte Trond Inge i fint driv og kom med et tilrop om God tur.

 

Ved Langlia kom det noen friske utforkjøringer, men det gikk greit bare man stod i sporene. Husket denne delen av løypa mellom Storflåtan og Fyllingen fra Holmekollmarsjen 2011 der vi den gang gikk motsatt vei. Terrenget videre var vekslende, men fint. Jeg har får vane å få en tyngre periode etter 2,5 ? 3 timer så også denne gangen, men ettersom flere løpere fra Rustad IL passerte med hyggelige tilrop, gikk det greit videre. Så dukket andre matstasjon opp ved Storflåtan og 32 km er nå unnagjort. Her tok jeg meg god tid, spiste brød med skinkeost og drakk flere begre med lunken sportsdrikk samt en New Energi. Med mat, drikke og sjokolade innabords, gikk det nå greit videre. Løypa stiger noe de neste 2-3 km, tar så til høyre og følger langs en vei et stykke og så til venstre. Vi passerer i flott terreng over Stubdalsflaka og Ringsmyrene før vi nådde frem til Løvlia.

 

Jeg hadde ført start tenkt at jeg måtte være på Løvlia innen kl 12 jfr. sperretid på Sollihøgda. Det var derfor gledelig at klokka nå viste 10.59, og at jeg var så bra i rute. Forsynte meg med brød, klemte i meg en Gel og drakk flere begre med sportsdrikke før jeg satte kursen videre.

 


Mat-drikkestasjon på Løvlia.

 

God og mett og full av pågangsmot gikk det greit videre mot Fjellseter. Det hjalp på humøret å vite at man hadde passert halvgått og at det nå bare var resten igjen. Fra Fjellseter og videre kommer det nå en del krevende og vanskelige utforkjøringer. Fordi man er litt sliten i hodet og mør i bena, blir man litt likegyldig og lar det bare stå til. Det gikk fort nedover og det galt å holde seg på bena. Det var skrenset opp en kant i midten som det gikk å legge skia imot, og så var det bare å følge på med tunga rett i munn. Straks var jeg nede og glad for å ha kommet helskinnet ned uten uhell, fortsatte jeg så videre. Det gikk bratt oppover til Bønnerudtjern og i lettere terreng staket jeg videre og frem til Holeværingen skistadion ved Kleivstua. Hadde nå tilbakelagt ca 56 km på 5 t 20 min.

 


Holeværingen skistadion – Kleivstua

 

Bernt og Trond Inge hadde begge fortalt at det her var viktig å sikre et godt feste for den videre ferd. Så etter mat og drikke, la jeg på 2-3 lag med VR 50 og forlot Kleivstua.

 

På vei ut av stadion passerte jeg en kar som sa..nå er det bare 35 km igjen. Ja, sa jeg…det frem til hit er for oppvarming å regne, nå er det bare resten igjen, hehe. Jeg hadde til nå ikke tenkt så mye på slutten, men må innrømme at tanker om sluttet kom oftere.

 

Etter å ha fulgt lysløype et stykke, tok vår løype av og etter å ha forsert noen bratte kneiker (hadde bra feste – takk til Bernt og Trond Inge), kom vi frem til Sørsetra. Løypa videre mot Sollihøgda kjente jeg fra flere tidligere turer i dette området og etter å ha fulgt deler av Toresplassløypa ? Linjeløpa, var vi fremme på Sollihøgda. Løypa krysset veien på en gangbru og så var vi fremme ved den femte matstasjonen.

 

Her vanket det gode saker som varme vafler, Cola og jeg følte et øyeblikk at jeg var i himmelen. Dette smakte fortreffelig, noe jeg også sa til de som stod og serverte. Servicen og servering har på alle mat-og drikkestasjoner, vært upåklagelig – kjempebra.

 


Femte matstasjon – Sollihøgda

 

Mye lettere til sinns og med ny energi, satte jeg så avsted med friskt mot. Synes det også nå skulle bli litt spennende å gå i områder man ikke kjente fra før. Det føltes nå bedre og med rolig puls fortsatte jeg videre. Det ble lengre mellom vær løper som passerte, men en og annen skled forbi så man var ikke helt alene. Jeg tenkte teknikk og forsøkte å gå så billig som mulig, fikk svar fra skiene som fortsatt var gode.

 

Passerte Burås, Svartvann og Mikkelsbonn der løypa svingte til høyre og videre på skogsvei i slake bakker. Jeg visste at det også ventet en lang og tung motbakke og da denne dukket opp, hadde jeg fortsatt bra feste og det gikk greit å ta seg oppover. I den neste utforkjøringen mot siste matstasjon var det veldig oppkjørt og isete slik at det som var igjen av feste nok ble lagt igjen der, men nå var det heller ikke flere motbakker igjen.

 

På siste matstasjonen ved Sandungen (81 km) fikk jeg Cola og kaffe, og det smakte bra. Fikk hjelp med å fiske frem en Gel fra tasken og etter å ha klemt denne i meg og skyllet den ned med Cola, fortsatte jeg videre mot Jansløkka skole og målgang. På blanke ski gikk det fort i like blanke spor og det gled godt. Passerte i god fart Semsmåsan, Morbråten og Tveter gård. Krysset en vei der en funksjonær skuffet på snø slik at jeg slapp å ta av skiene (tusen takk), opp en bakke, over et jorde og så dukket Jansløkka skole opp.

 


Jansløkka skole

 

Jeg staket inn mot mål som best jeg kunne og passerte mållinjen etter 8 t 49 min 50 sek. Gratulerer var det noen som sa,?du har nå fullført kanskje verdens tøffeste turrenn.

 


Målgang ved Jansløkka skole

 

Etter en varm dusj, tørre klær samt mat og drikke, fikk jeg tid til å summe meg og når jeg tenker etter så har dette vært en helt fantastisk dag på ski:)

 

Ca 90 km

8 t 49 min 50 sek

       

          ALLE   RESULTATER

 

             #grenaderløpet #nordmarka #krokskogen #mosjon #kikut #løvlia

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

One thought on “Grenaderløpet 2013

  1. Herlig Mattis 🙂 Fin blogg med marka på topp og høres ut som en fin tur og flotte bilder 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top