Vasaloppet 2010

7 – 8 mars 2010.

                  VASALOPPET 2010

                  Terje og jeg, satte kursen for Dalarna i Sverige lørdag formiddaig kl 09.30. Vi tok veien om Elverum, Trysil, og over Salenfjellet. Sola skinner fra en skyfri himmel og fjellet med sine alpinsentre, viste seg i all sin prakt og var nokså mektige der de sto.

                       
På vei over Salenfjellet 

Vel fremme i Salen gjør vi en stopp og handler på “Bolaget” m.m., og reiser så til Berga by hvor vi henter startnummer og gjør oss litt kjent på skistaioen for morgendagen.

                      
I kø for å hente startnummer

                              
Startgroup 9 – dagen før dagen

                             Etter en stund på stadion med foto osv, setter vi kursen mot Mora der vi skulle bo i en leiliget som vi skulle disponere frem til mandag morgen.

Vi fulgte Vasavegen og enkelte steder gikk bilveien tett ved veien og vi gjorde noen stopp underveis. Vi var innom Mångsbodarna, Evertsberg og Oxberg. På hvert sted var det stille og rolig og jeg kunne bare forestille meg om hvordan det ville være å komme frem til disse drikke-og matstasjoner neste dag blant alle de tusner som skulle passerer her.


Mångsbodarna

                       Fra Mångsbodarna går løypa videre til Risberg ca 11 km og deretter ca 14 km til Evertsberg som er omtrent hallveis til Mora.

                       

                      Etter 47 km kommer man frem til Evertsberg

 

Vi kom frem til Mora litt føre kl 17.00, fant rett adresse der Anders en yngre kar, tok imot oss. Vi fikk en leilighet for oss selv og disponerte alt hva man kunne tenke seg. Anders som skulle bo hos sin??morsa? ønsket oss lykke til, og dro sin vei.

  Etter 90 km ender man i Mora “I feders spår..for fremtids segrar”.

                       

Vi gikk over brua, forbi kirken og langs løypa til målseglet. Gjorde oss kjent i målområdet og fant så et spisested som lå tett opptil løypa ved mål. Her ble det både pizza og øl før vi ruslet fornøyde tilbake over brua til leiligheten.

Terje bestiller pizza og  øl

Det var svært kaldt og vi småløp tilbake over brua. Da vi hadde satt klokka på 03.20 gikk vi tidlig til sengs. Det bled ikke så mye søvn men men, man fikk alikevel slappet av.

Klokka ringte og opp vi spratt. Hoppet inn i fremlagte klær, spiste en skive og var klare for avgang.


Frokost en grytidlig morgen

Vi gikk ombord på bussen ca kl 04.40. Turen skulle ta ca 1,5 time og vi skulle ha god tid på stadion med det som måtte ordnes med der. Hadde kvelden før smurt en real nistepakke som skulle spises før start kl 08.00.

Reisen gikk greit i starten men etter hvert gikk det saktere og saktere til det stoppet helt opp. I sneglefart nærmet vi oss startområdet i Berga by. Benyttet tiden på bussen til å spise frokost. Ca kl 07.30 gikk vi av bussen og det ble nokså hektisk  med mye folk som virret omkring. Vi fikk lagt skiene på plass i rett startfelt (startgroup 9) og så  bar det  av sted igjen for å avlevere sekken på rett lastebil. Lastebilen stod selvførgelig nesten helt i den andre enden av startfeltet og det ble en springmars frem- og tilbake for å være på plass til start. Med 10 min igjen til start, var vi klare for en laaang tur.

Jeg hadde stilt meg opp på bakskiene til Terje og etter at starten gikk og vi så smått begynte å bevege oss , var det med en skrekkblandet fryd jeg kikket fremover og skuet en endeløs mølje av forventningsfulle skiløpere. Mitt mål for dagen var å komme til Mora så nære ca kl 17.00 som mulig. Det vil bety ca 9 timer med pluss-minus noen minutter.


Over 16000 løpere på vei fra Salen til Mora

Nå var det ingen vei tilbake. Vi hadde ikke gått langt før jeg mistet bakskiene til Terje der løpere smatt inn i sporet mellom oss, mulig var jeg passiv men men, det gjalt å komme seg helskinnet av sted uten noe uhell. Jeg fulgte køen stille og rolig og det tok ca 18 min til vi krysset veien og skulle opp den første bakken.

Etter ca 40 min var vi oppe og terrenget flatet ut. Her staket vi og gliden var god. Takk til deg Dennis, for god glid. Det var flotte spor, noen grader minus og ingen vind så dette lovet godt for en fin tur i de svenske Dalarskogene.

Feltet strakk seg ut og skiltene passerte vi for hver km og minnet oss om hvor langt det hele tiden var igjen. Jeg fokuserte kun på hva jeg skulle gjøre og på de som var rundt meg til enhver tid. På den måten tenkte jeg aldrig på slutten. Passerte Smågan,  Mångsbodarna og kom deretter til Risberg. Syntes det foreløpig hadde gått greit men at det var mer skigang enn jeg hadde trodd, men mange flotte stakepartier der løypa snirklet seg fram over myrer og i skog. Etter å ha passert 50 km merket begynte det å bli tyngre ettersom det var noe kupperte områder og vel fremme på Evertsberg begynte jeg å bli nokså sliten. Bestemte meg her får en real pause med mat og drikke. Her spiste jeg en Bixit, en Gel, drakk blobærsoppa og 2 kopper kaffe. JMed det kviknet jeg til igjen, og etter å ha latet vannet satte jeg av sted.

Fra Evertsberg var det bare resten igjen tenkte jeg nå som halveis var passert. Fikk bra heng på en kar som gikk passe fort og vi holdt sammen forbi “Lundbackbakkarna” og frem til Oxberg og videre til Hokberg. Skiftet på med å ligge foran og hadde en fin flyt, ble ikke så sliten og mye gikk av seg selv. Sporene var nå enkelte steder slingrete og med is. Stod derfor en del mellom sporene og det ble ikke så slitsomt å holde ballansen. Vekslet mye mellom skigang og staking for å “spare” ryggen mest mulig da jeg var redd for at denne skulle lage problemer. Så lenge jeg ikke tok i,  gikk det greit.

Fra Hokberg til Mora var det nå mindre enn 20 km og det føltes bra. Jeg traff igjen ham jeg hadde gått sammen med fram til Hokberg og vi fortsatte nå videre til Eldris. Fikk greie på at han het Øyvind, var fra Kongsberg og at dette var hans andre Vasalopp. På stadion før start var det opplyst at det var flere enn 6000 debutanter til årets lopp.

Etter mat og drikke på Eldris satte Øyvind og jeg av sted igjen. Jeg så at klokken hadde passert 16.30 og med 9 km igjen, skjønte jeg at det ville bli noe over kl 17 innen målgang i Mora. Vi staket oss videre og merkene for avstand igjen til mål syntes å komme tettere. Med 3-4 km igjen i en kneik oppdager jeg at Øivind ikke er med og jeg fortsetter uten ham. Kirken dukker opp og det er nå kun 1,5 km til mål. Herlig tenker jeg, og nyter de siste 100-150 m før målpassering.

Med fortsatt mye folk langs gjerdet og på tribunen, glemte man hvor slitsom det hadde vært og med en arm i været gikk jeg i mål på tiden 9 t 18 min 45 sek. For en tur og hvilken opplevelse, smått fantastisk, vil jeg si.

 

Etter å ha skiftet til noe tørt, hentet diplom ruslet jeg  over brua tilbake til leiligheten. Her satt Terje og koste seg med en vel fortjent Jaegermaister og øl. Vi gratulerte hveransdre med vel gjennomført og skålte for det.

Fra diplomen hitsettes:

Arvid Mathiesen som år 2010 gjenomført Vasaloppet på tiden

9 tim 18 min 45 sek

90 km

#vasaloppet #skitur #mosjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top