Holmenkollen skimaraton

Holmenkollen skimaraton 2011

                       

Så var endelig dagen der og jeg parkerte bilen en tidlig morgen hjemme hos

Jannicke i Holmenkollveien. Tåka lå tett langs veien der Jannicke og jeg gikk for

å ta bussen til Sørkedalen. Nytt av året var at starten var lagt til Sørkedalen med

innkomst i det nye Holmenkollanlegget… faktisk, en slags offisiell åpning av det

nye anlegget. Løypa var også lengre enn før da denne nå skulle være på 53 km.

 

Det var ikke lange bussturen og litt over kl 8 var vi fremme i Sørkedalen ved

klubbhuset til Sørkedalen if. Gikk ut av bussen, over veien og ned mot elva der

startområdet var lagt på jordet. Det var ca 4-5 minus, tørr fin snø og bare nå tåka

kunne lette, så tegnet dette til å kunne bli en flott dag. Vi gikk litt rundt og så oss

omkring og jeg møtte mange kjente fra Team Paulsen i Rustad IL. Vi hadde godt om

tid da jeg skulle starte kl 9.30 og Jannicke kl 9.45.

 

                       
                     Fra startområdet i Sørkedalen

                       

                                           
  
        Puljene gjør seg klare for start. 3 og 3 puljer inne i startfeltet

                                 ad gangen med 5 min mellom hver pulje.

                       

 

                  
             En litt nervøs Jannicke som starter i sitt første turrenn

 

Så med ett var tiden inne for at puljene 12 og 13 skulle gjøre seg klare. Jeg ønsket

Jannicke lykke til med løpet og fant min plass nokså langt fremme i rad 3. Det kjentes

som at ski var ok og jeg gledet meg stort til å komme i gang. Startskuddet smalt og det

ble bevegelse i feltet. I lett terreng skled vi av sted og glien kjentes ok. Ved

p-plassen på Skansebakken korket det seg noe men ellers greit og vi kom oss videre

uten noen uhell.

 

Tenkte jeg skulle holde følge med pulja og fant en bra gjeng som jeg holdt følge med

frem til første drikkestasjon etter ca 5 km. Det var nå for alvor at stigningene opp

mot Heggelivann begynte og jeg fant en passende rytme og holdt det i gang til

toppen var passert og videre forbi Bymyr på ca 10-11 km. 

 

Løypa gikk langs Søndre Heggelivann og ut på isen ved Nordre Heggelivann. Her var

forholdene ute på isen nær perfekte og med god glid skled jeg utover mot Heggeliseter

der første matstasjon var plassert.

                     


 

                         Mat og drikke ved Heggeliseter.

                       

Ettersom vi kom høyere opp i terrenget forsvant tåka og sola skinner fra en skyfri

himmel, tørr fin snø og bedre kunne det ikke bli. Løypa fortsatte over isen mot

Skamrek, Gangnumseter og i lett småkuppert terreng, mot Storflåtan. Jeg hadde

uka før vært her med samme forhold som nå og tenkte den gang at slik kunne man

bare drømme om, men det var vel så flott denne dagen og det var bare å nyte turen

videre der vi skled over myr og tjern fram til Storflåtan og passering 21 km. På

forhånd hadde jeg beregnet at jeg skulle være her på ca 2 timer og da jeg kikket

på klokka stemte dette nokså bra der tiden viste 2 t 1 min.

 

Vi fortsatte nå i Grenaderløypa der denne kom fra Kikut. Det var mange flotte partier 

som ga god fart og det gikk greit å stake seg videre. Forholdene i snøen variert noe

fra super glid til litt trått, men jeg holdt godt følge med andre og var såre

fornøyd. Her omkring hadde jeg aldrig tidligere vært og jeg nøyt de flotte omgivelse

der sola bidro med sitt.

 

Vi passerte halveis omtrent ved Langlia og løypa fortsatte i nå mer kuppert terreng mot

Fyllingen. Vi skled over isen ved Fyllingen og tok så fatt på de lange seige

fiskebensbakkene opp i høyden og passerte så Kobberhaugene på ferden videre mot

Tryvann. Etter ca 45 km nådde vi frem til United Bakeries drikke og matstasjon.

Her manglet det ikke på noe og det var litt for enhver smak. Fikk en fersk kake (kringle),

kjeks og appelsin som smakte fortreffeilg.

 

Løypa videre steg mot Tryvann og det ble flere fiskebensbakker som måtte forseres

men det gikk fremover. Skia var fortsatt bra og jeg hadde ork nok til å holde koken

videre og da vi passerte Tryvann fikk jeg noen oppmuntrende ord fra en av karene

fra “Team Paulsen” Rustad IL om at dette gikk bra, og jeg staket videre i lett terreng

mot de siste 5-6 km til mål. Det ble en del utforkjøringer med krappe svinger og

det siste av festesmøring ble lagt igjen der, men det var helt greit nå som det

kun var 2-3 km igjen.

 

Inn mot stadioen, rundt og igjennom en tunell, opp bak gratishaugen, så inn

 på stadioen og i mål.

 

Vi kom inn parrarelt med Holmenkollveien og da jeg trodde det bare var inn på

stadion og i mål,svingte løypa brått til høyre gjennom en tunell og ned en lang bakke

der vi måtte opp en tilsvarende bakke “Helnerbakken” og det gikk nå på stumpene løs

der man stabbet seg opp og videre, men så var man inne på stadioen og da jeg så

navnet mitt på lystavla glemte jeg fort hvor sliten jeg var, og avsluttet så

 fort jeg kunne.

           

                                                
                                                            50 m til mål   

 

                                     Målgang i Holmenkollen

 

Herlig tenkte jeg i det jeg passerte mål og for en fantastisk dag det hadde vært. Jeg

hadde tatt mål av meg til å klare en tid mellom 5 – 5,5  time, så med 5.19,46 var jeg

svært så  fornøyd, og atpåtil var løpet blitt kontrollmålt til 55 km. Jeg fikk et flott

merke for fullført løp, fikk noe mat og drikke og satte så kursen opp langs

Holmenkollveien der bilen stod parkert, og fikk skiftet til noe tørt.

 

Mange takk til Skiforeningen som var arrangør.

 

Ca 55 km

 

#skiforeningen #nordmarka #oslomarka #mosjon #holmenkollenskimaraton

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top