FredagsBirken 2014

I og med at hovedløpet “Birkebeinerrennet  2014” for lengst var fulltegnet, bestemte jeg meg i februar for å melde meg på Fredagsbirken, og siden jeg har en kollega i Lillehammer som tidligere hadde sagt at jeg kunne bo hos ham, tok jeg ham på ordet da jeg registrerte hentested i Lillehammer.

Jeg sendte så en mail til Steinar, og han ønsket meg straks velkommen til Lillehammer.

Tiden gikk fort og mitt grunnlag denne vinteren var nok ikke det aller beste, men uansett gledet jeg meg til en skitur fra Rena til Lillehammer. Torsdag kveld satte jeg kursen mot Lillehammer. Jeg hadde noen dager før preppet skiene med Rex blå som feste, og glidet med Grafitt LF + Oransje HF toppet med Swix Uniturbo (Fc8xws).

Planen var å være hos Steinar ca kl 19.30 for så å rusle bort til hallen (8 min gange) og hente startnummer m.m., men på grunn av sprengningsarbeider ved fra Minnesund og videre, med ventetid på ca 30-35 min, ble det til at jeg måtte reise rett til hallen siden denne stengte kl 21.00.

Jeg ankom ca 20.15 og gikk for å hente startnummeret mitt samt startnummer for nabo Terje, som skulle gå hovedrennet dagen etter.

Startnummer hentes kvelden før

Vel fremme hos Steinar, ble det varm mat m.m.., og etter å ha skravlet om morgendagens forhold, smøring, vær osv., var det tid for å innta soveposen for noen timers søvn. Steinar skulle selv gå rennet lørdag.

           

Klokka ringte 03.45 og 15 min senere, hadde Steinar ordnet med frokost.

Etter en velsmakende frokost, pakking av både bag og sekk, var jeg klar for dagens tur. Steinar var ikke snauere enn at han kjørte meg bort til bussene som stod oppstilt i Sigrid Undsets vei på nedsiden av hallen. Jeg takket for meg, og gikk så ombord i den første bussen. Det ble raskt full buss og klokka 05.00 var vi på vei.

Ca 2 timer senere var vi i Rena. Her gikk noen av for å hente nummer osv., mens bussen fortsatte opp til stadion med oss andre som hadde nummer. Vi var de første som ankom og det var litt rart hvor stille det var, men så kom det flere busser, og med det ble det også liv på stadion. 

Første bussen på stadion

 

I motsetning til andre ganger jeg har vært her, var det nå stille og rolig. Det var plass nok til alle og atmosfæren bar preg av at det var et lavere stressnivå. Her var ingen med høye skulder, ei heller den vanlige trengselen.  Jeg satte fra meg utstyr i varmeteltet og gikk for å hente en bolle med havregrøt som Axa delte ut.

Etter mat og drikke var det tid for å ordne skiene. La på et lag med VR60 og flere lag VR50. Gikk så for å teste skiene nede i startområdet. Det var frossent i sporene og det gled svært godt. Jeg ble derfor nokså optimistisk med tanke på rennet, og at det kunne være mulig med ny pers. Persen som er på 5:03:01, ble satt i Birkebeienrennet  2012.

 

Ved påmelding måtte jeg velge pulje etter en forventet sluttid og her valgte jeg pulje 2 som tilsvarte 4:30 – 5:30, og som skulle starte kl 08.35.

Speakeren på stadion oppfordret alle til å bruke vindjakke og gode hansker da det var til dels kraftig vind på fjellet og særlig da på Raufjellet. Vinden som kom vestfra, med en styrke på 5-15 meter pr sekund, ville vi få midt i mot. Jeg hadde ikke på meg jakke og tenkte heller ikke å ha denne på, så da fikk jeg heller vurdere dette når den tid kom.

Flotte forhold for skirenn denne dagen

 

Ski og utstyr testes før start

 

Tiden gikk fort og det nærmet seg start for første pulje som var kl 08.30. Jeg stilte meg opp langt fremme i pulje 2 og var så klar for start.

 

Startskuddet smalt og pulje 1 forsvant ut stadion og ut av syne. 

Starten: Det er god spredning blant deltakerne i FredagsBirken halt fra start. Her er startfeltet fotografert fra  lufta ned drone i første motbakken. (Foto: Geir Olsen/Birken)

På nytt smalt startskuddet og så var vi i gang. Vi staket ut av stadion og så begynte oppstigningen til Skramstadsæter.

Jeg lå delvis i front av pulje 2 og tenkte å holde meg her så lenge som mulig. Skiene satt bra og det gikk greit  videre. Vi tok igjen noen fra pulje 1 og det var godt å kjenne at alt fungerte som det skulle. Vel oppe og ute av skogen på myra før Skramstad, fikk vi vinden midt i mot, men denne var hverken sjenerende eller kald.

Straks etter var vi på Skramstadsæter hvor det ble et beger med sportsdrikke. Her gikk det pent og pyntelig for seg og det var heller ingen trengsel. Godt fornøyd med passering under timen, staket jeg som best jeg kunne videre der det var mulig. Tenkte tilbake på en tur Nils Kristian og jeg hadde hatt tidligere i vinter, da jeg ble instruert i hvordan jeg skulle stake. Jeg forsøkte nå å etterleve dette så godt jeg kunne, men måtte gå diagonalt for å løse opp. Da vi nærmet oss toppen av Dølfjellet kom vinden nok en gang og med denne midt i fleisen, suste vi ned på den andre siden og straks var vi ved neste drikke/matstasjon på Dambua.

Mitt neste delmål var nå Kvarstad, og her håpet jeg å være under 2:40 i anvendt tid. Fra Dambua og videre går det greit og jeg både staker og går diagonalt om hverandre. Skiene er ok og med et heng på 2-3 stk, nyter jeg den videre ferd. Litt irriterende at jeg glemte briller, men lite å gjøre med det nå.

På Raufjellet får vi vind imot, men denne har nok avtatt i styrke utover dagen, og byr ikke på noen problemer. Med sola høyt der oppe, ble det rene påsketuren over Raufjellet denne dagen. Jeg vurderte å finne frem kameraet for et foto, men droppet dette da jeg nå hadde så fin flyt.

Vel over Raufjellet gikk det raskt videre og så var det Kvarstad neste.

          
           Kvarstadsætra, halvgått løp 27 km

 

Her på Kvarstad vanket det smurte lefser og cola. Fikk hjelp av en fra United Bakeries (som nok var ute og testet ski for lørdagens renn) til å finne frem en gel fra sekken. Mange takk sa jeg, og klemte den i meg.

Jeg kikket på klokka og så at anvendt tid var 2:35. Jeg var i rute tenkte jeg og fornøyd med tingenes tilstad, satte jeg avsted mot Midtfjellet. 

 

Slike løyper som her ved Kvarstadsætra, var det hele veien til Birkebeinerstadion

 

Mulig forholdene nå endret seg noe, for det ble glattere i sporene, men fortsatt satt skiene brukbart. Jeg følte meg forholdsvis pigg og synes det gikk greit opp mot toppen av Midtfjellet.

På vei opp til løypas høyeste punkt, Midtfjellet (910 m.o.h) (Foto: Geir Olsen/Birken)

 

Mitt neste delmål var Sjusjøen innen 4 t. Fra Midtfjellet til Sjusjøen er det mye staking og jeg tenkte igjen på NK der jeg nå forsøkte å stake med mage og ikke bare med armer. Dette gikk nokså bra og vel fremme på Sjusjøen fikk jeg også noen tilrop som “heia Rustad”, dette går bra.

På drikke/matstasjonen ble det cola og lefse som smakte fortreffelig. Så bar det videre i fortsatt fine løyper og det var nå bare å holde seg i sporene. Farten ble til tider nokså høy men det gikk greit og skiltene med km igjen til mål, ble passert i en fart. Vel nede og med ca 3-4 km igjen til mål, kjente jeg at det ikke var mye igjen av feste, men det gikk tålelig bra å stake og da kraftledningen var passert var det stadion neste.

Her inne på Birkebeinerstadion ble det en runde og et smil til en fotograf, før målpassering. Fikk stanset klokka som viste 4:44:03. Yess…, dette var godt levert tenkte jeg, og var svært så tilfreds med løpet. Fikk tak i en tilfeldig kar, og stilte meg så opp for et foto.

 

Godt fornøyd med dagens løp og at dette var 5 tur over fjellet, med ny pers hver gang, er det vel bare å gjøre som skiltet sier “fortsett videre“.

 

Det gikk greit fra stadion og ned til hallen der bagasjen lå utenfor. Det var fortsatt slik at det var lite folk og ingen trengsel og etter å ha funnet rett bag bar det inn til en varm dusj. Hentet deretter tiddiplomen som det synlige bevis på fullført renn.

 

FredagsBirken er sett fra mitt ståsted som ikke er en Merkejeger, å anbefale som et godt alternativ til Birkebeinerrennet. Her er atmosfæren rolig, lavt stressnivå, bedre spor med tidligere start og mindre trengsel.

 

Fredagsbirken fullført på ny pers. 4:44:03

 

Fra hallen ruslet jeg langs Sigrid Undsets vei tilbake til Steinar, som nå var i gang med å preppe ski for neste dag, Birkebeinerrennet 2014. Etter å ha fortalt om eget løp, ønsket jeg ham lykke til med rennet lørdagen, takket for oppholdet, og så satte jeg kursen hjem.

            54 km

            Flere foto: Stein Arne Negård

 #turogtrening #skitur #vinter #fredagsbirken #birken #trim #friluftsliv

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top