Birkebeinerrennet 2012

    

        Birkebeinerrennet 2012

   

Klokka 09.00 reiste bussene fra Skullerud til Bøler hvor vi var 8-10 stk som skulle være med på Rustad IL`s fellestur til Birkebeienrennet 2012. Det var 96 stk som skulle være med, og vi ble fordelt på to busser inndelt etter startpulje. Siden jeg skulle starte i pulje 17, ble jeg plassert i buss nr 2.

 

           
               Utsikt fra buss 2 til Buss 1 som er like foran

 

Etter et opphold underveis, reiste vi til Skramstadsæter hvor vi skulle teste forholdene. I og med at Fredagsbirken hadde gått tidligere på dagen, var det allikevel bra med spor og vi satte av sted med kurs mot Dølfjellet. Med Rex Blå i bunn og universal utenpå, gikk det ganske greit og løypene var nokså bra men snøen var en aning bløt. Stort sett greit.

 

      
              Harald og jeg på vei mot Dølfjellet

 

      
            Med Rustad IL på Dølfjellet – 16.03.2012

 

Vi samlet oss på Dølfjellet for å nyte utsikt m.m., og så returnerte vi  samme vei tilbake til Skramstadsæter og bussene.

 

                
                  Skramstadsæter

 

Vel tilbake med alle sammen, satte vi kursen til Rena for avhenting av startnummer osv.

 

         
                Ved kommunehuset på Åmot hentes startnummer

 

På hotellet i Elverum gikk innkvarteringen radig og det var godt å få slappet av for en stund. Middag ble ikke servert før ca kl 19.00, så det var godt om tid.

 

Etter en stund pakket jeg skiene ut av skiposen og stor ble overraskelsen da jeg både kjente og så at skiene var godt innsauset med klister. Jeg ble brått uvell med tanke på at dette var det skiparret jeg skulle bruke i morgen og at det nå ville være helt umulig å preppe disse med pulver slik planen var. Jeg hadde ikke med skirens, og panikken var i ferd med å melde seg. Jeg gikk så ned i garasjen som for anledningen var omgjort til en gedigen smørebod i håp om å få lånt noe å rense skiene med. Her traff jeg Bernt og fortalte ham om mine ski som nok trengte en rens. Han ba meg hente skiene så skulle han se hva vi kunne gjøre.

 

Jeg hentet skiene og det jeg hadde med av utstyr som glider, sikling, børste m.m. Bernt kikket på skia og sa straks at her var det bare å gå i gang med full rens og preppe disse på nytt med glider osv,. Han tok så skiene og var straks i gang med å hjelpe meg med arbeidet.

 


Bernt i garasjen som for anledningen var omgjort til smørebod

 

Skiene ble renset, ny HF-glider-gul Toko, swix HF 8 ble pålagt og børstet. Skiene var så klare for pulver og her hadde jeg alliert meg med Jan Olav. Det var Bernt som gjorde det meste av jobben, og da jeg ville gi ham en oppmerksomhet sa han bare ?vi går da for samme klubb?. Mange takk Bernt, du reddet turen for meg. Vi gikk deretter og inntok en middag som besto av diverse pastaretter.

 

Etter middag var vi igjen nede i garasjen og Jan Olav la på pulver og jeg fikk børste. Varmet inn Rex Blå som underlagsklister for morgendagen, og så var skiene klare.

 

            
                 Jan Olav legger på pulver mens Ove følger ivrig med

 

Jeg hadde satt telefonen på vekking kl 04.45 og da det ringte, var jeg raskt oppe. Fikk på meg de fremlagte klærne og så ned for frokost. Siden jeg var med buss 2 som skulle gå ca 30 min senere enn buss 1, hadde jeg godt tid til en solid frokost. Skravlet litt med Jan og Trond Olav før de hastet av sted. Laget en matpakke og ruslet så opp på rommet.

 

Vel om bord på bussen fikk vi underveis overbragt dagens smøretips fra Morten som bestod av en blanding av flere typer klister. I og med at jeg skulle starte kl 09.35, hadde jeg tenkt å blande universal med rødt klister.

 

          
              På Tingstadjordet ved bussen

 

Etter og ha ordnet med ski og avlevert bagasjen på rett plass, ruslet jeg litt rundt og nøyt atmosfæren der mange virret rundt, dog rolig og behersket. Sola tittet frem, og dette tegnet til å kunne bli en fin dag med en flott tur over fjellet.

 


Fra startområdet

 

          
           Startskuddet smalt og pulje 11 er i gang

 

Klokka gikk fort og jeg fant min plass godt fremme i pulje 17. Om jeg hadde noen plan, så var det i størst mulig grad å holde følge med pulja. Kl 09.35 gikk starten og vi skled fremover, først sakte så fortere og fortere, til vi begynte på bakkene opp mot Skramstad. Skiene var ok og jeg hadde bra feste, men fant fort ut at det var bedre å gå imellom sporene ute på venstre side. Dette fordi det var is i sporene samt at det lå mye grums som klister i disse, og at jeg ville spare god gli til senere.

 

Litt føre Skramstad står Rustad IL og med ett beger innabords samt oppmuntrende ord fra Barbro, gikk det nokså lett videre frem til Skramstad og ny drikkestasjon. Jeg passerte på ca 1 time og var således fornøyd med tingenes tilstand. Med Dølfjellet i sikte, gikk det greit videre. Skiene satt bra og gliden likeså. Sendte noen taker til Bernt og Jan Olav, som hadde sørget for dette.

 

På Dølfjellet passerte jeg nok en drikkestasjon til Rustad IL og med et nytt beger innabords, suste jeg ned mot Dambua. Her var sporene gode og farten var høy, og straks etter var jeg på Dambua.

 

Begynte på oppstigningen mot Raudfjellet og det gikk foreløping greit men skiene satt ikke helt og det ble en del glipptak på små issvuller som var i sporene. Frasparket ble kortere og hurtigere og jeg ble etter hvert sliten. Fikk kontakt med Magne som hadde startet 10 min før (pulje 16) og sammen passerte vi toppen av Raudfjellet. Han fortalte at han hadde smørt om, og at han nå hadde bedre feste. Jeg vurderte å legge på mer klister selv, men skulle vente med dette til Kvarstad. Fra Raudfjellet til Kvarstad hadde jeg nok bedre glid enn Magne, og skled ifra ham på vei nedover.

 

Ved Kvarstad måtte jeg late vannet og etter ytterligere påfyll av væske og mat, satte jeg av sted og tenkte at jeg om litt ville ha på mer klister. Forholdene i snøen var noe annerledes fra Kvarstad og videre og skiene fikk tilstrekkelig med feste slik at jeg droppet omsmøring. Mulig var det fordi det her var bløtere og ikke så mye is i sporene. Etter en stund på vei opp til første hvile mot Midtfjellet, kom Magne opp på siden og sammen gikk vi frem til Rustad IL`s drikkestasjon. Her tok jeg også en gel jeg hadde i sekken og så fortsatte vi sammen opp mot toppen av Midtfjellet. Magne gikk bra og fikk et forsprang over toppen.

 

Fra Midtfjellet og videre mot Sjusjøen er det flotte stakepartier og med Magne i synsfeltet der foran, staket jeg det jeg orket men nærmet meg ikke. På Sjusjøen var det mye folk langs løypa og det var hyggelig med tilrop som ?heia Rustad?, man glemmer et øyeblikk at man er sliten og fortsetter så videre. Ned igjennom tunellen og så opp bakken før siste mat og drikkestasjon. Magne hadde jeg nå mistet av syne.

 

Fra Sjusjøen og videre gikk det nå greit og så lenge man holdt seg i sporene gled det godt. Fikk imidlertid et lite sjokk da jeg tok igjen en løper og i det jeg skifter spor ble det bråstopp. Jeg var nær ved å stupe fremover men klarte meg og kom over i ledig spor. Snøen i mellom sporene var fulle av skitt og det gled dårlig. Vel nede i skogen, under kraftledningene gikk det brukbart, og med ett var vi inne på stadion. Her ble det en runde før målpassering. Jeg tenkte at dette nok hadde vært min beste tur over fjellet og med tiden 5 t 3 min, hadde jeg satt ny pers med ca 32 min.

 


Fra stadion ved mål i L.hammer

 

Jeg traff igjen Magne som hadde gått i mål litt føre meg, og sammen reiste vi til Håkons hall. Etter en fortjent dusj og en øl i garderoben (medbrakt over fjellet), ruslet jeg ut i hallen. Hentet diplom og fant de andre sittende ute i hallen.

 


Håkons hall

 

Om litt, gikk vi for å rekke frem til bussen som stod nede ved skysstasjonen og som skulle gå ca kl 17.00. Ca kl 18 var vi alle mann alle, og på vei hjem.

 

Takk til Rustad IL for flott opplegg og for en fin tur.

 

Ca 62 km (8 km + 54 km)

 

flere bilder følger:

 

 

                    

                             Mats på vei opp til Dølfjellet

                  

                           

              

              

           

Dette ble siste tur for denne gang og skiene er nå satt i kjellerboden. Det har blitt mange flotte turer rundt omkring i Oslo marka samt en Lygnatur i Hadelandsåsene-Rpmeriksåsen, Gåsbu og Birk.

 

 483,6 km

 

#birkebeinerrennet #mosjon

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top