Skitur i Østmarka fra Haraløkka til Sør-Elvåga – Eriksvann….

27 januar 2019. En frisk morgentur på ski i snøføyka, litt trått, men ellers fine forhold i nye spor.

Med lue og bøff tredd godt over hodet satte jeg av sted fra Haraløkka til Blindløypa og videre i helt ferske spor til Bråten. Jeg sklir ut på Nøklevann og straks kommer vinden skrått inn fra siden. Det fyker snø inn i sporet og jeg brøyter meg fram, men fra Kattisa og videre, ble det straks bedre.

Jeg passerer Ødegården før jeg fra Høyås svinger til høyre. Løypene er bra og det er bare å nyte. Jeg suser forbi Langvannsbekken og straks etter er jeg ved Pettersbråten. Suser og suser er vel å overdrive for med nysnø i sporene var det trått og ikke den helt store farten, men helt ok.

Kudos til Oslo Kommune ved Bymiljøetaten for strøkne skiløyper som her ved Skyttenbrua eller El Paso som friluftsungdom kalte den på 1960-  og 70-tallet

 

Til tross for at Bård (nabo) antydet at det var overvann på Elvåga, valgte jeg allikevel å ta sjansen på å gå Sør-Elvåga sørover mot Svanfoss.

Sør-Elvåga ved El Paso – Østmarka

 

Fra El Paso sklir jeg ut på isen og følger sporene sørover. Vinden er brått borte og selv om det fortsatt snør, er det “silkeføre” og jeg nyter hvert stavtak – herlige forhold på Sør-Elvåga.

Løypekryss ved Eriksvann

 

Vel over vannet følger jeg en terrengløype til løypekryss ved Eriksvann. Jeg velger å ta til høyre og straks kommer jeg innpå hovedløypa som jeg følger videre til Klokkerud. Om jeg ikke har møtt noen til nå (startet tidlig) så møter jeg nå stadig flere som kommer motsatt vei.

Jeg tar løypa tilbake til Pettersbråten via Smørhullet og Fingerbølmyrene før jeg fra Langvannsbekken tar til høyre mot Gullsmeden. Ikke så ofte jeg går denne løypa som også er en del av <<Østmarkrunden>>, men artig med variasjon. Vurderte også å gå videre mot Hestehullet, men valgte å gå opp til Høyås hvorfra jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Pussig nok blåste det fortsatt like mye over Nøklevann mens det ellers var stille andre steder – merkelig.

Isfiske på Nøklevann (gml: bilde)

 

ca 20,6 km

#østmarka #oslomarka #skitur #crosscountry #noricski #mosjon #friluftsliv #visitøstmarka #visitoslo

Se Strava HER

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top