Skitur fra Haraløkka til Franskeplassen – Paradisdalen – Halssjøen…

23 januar 2019. Jeg avspaserte noen timer for å komme meg tidligere ut på ski. Planen var en lengre tur på 30 km ++.

Fra Haraløkka tar jeg korteste veien inn til Bråten før jeg sklir ut på Nøklevann. Jeg staker over til Kattisa og fortsetter i flotte løyper til Høyås og Langvannsbekken. Det var litt blanke spor enkelte steder, men Grip Tapen sitter brukbart og det går greit. Jeg staker deretter over Langvann fra nord til sør før jeg fra Smørhullet følger løypa videre i Klokkeruddalen langs Spinneråsen til Klokkerud.

 

Løypa over Klokkerudmyra i Klokkeruddalen langs Spinneråsen mellom Smørhullet og Klokkerud – Østmarka

 

Herfra går jeg opp bakken til Sandbakken og Tømmerholen før jeg følger løypa videre til løypekryss ved Franskeplassen. Her svinger jeg til venstre og straks stiger det slakt oppover forbi Tretjernkoia til enden av veien ved Store Skjelbreiavann. Jeg staker over denne og Vesle Skjelbreiavann til løypekryss.

 

Løypekryss ved Vesle Skjelbreiavann og Paradisdalen

 

Jeg tar deler av <<Vangenrunden>> videre innover Paradisdalen til Paradisputten og deretter til Skålsjøen. Løypene underveis bærer preg av for lite snø, men det går greit. Nedkjøringen til Skålsjøen var en utfordring i seg selv, men da det kom en i full fart forbi, slapp jeg opp bremsene og suste ut på vannet. Jeg svingte straks til venstre og glad for å kommet helskinnet ned, var det en fryd å gå videre i flotte spor.

Flotte forhold på Skålsjøen

 

Skålsjøen – Østmarka

 

Jeg nyter hvert stavtak og lurte på om jeg skulle gå videre gjennom skogen til Drettvann, men bråbestemte meg for å ta av fra vannet og opp til løype på vei. Her var sporene flotte og selv om disse var satt noen dager før, så var jeg nok en av de første som brukte disse.

Fin løype på skogsvei mellom Bjønnebetet og Mønevann

 

Jeg følger skogsvei forbi en gapahuk og Bjønnebetet før jeg ved Drettvann tar skogsvei opp til Halssjøen. Fra demningen ser jeg utover vannet der tåka la seg som et slør utover isen. Wow sa jeg til meg selv og bare måtte ta noen bilder. Tåka ga en trolsk stemning og mens jeg gikk, passerte jeg Lombardiet uten å se land.

Halssjøen sett fra demningen

 

Trolsk stemning på Halssjøen

 

Heldigvis gikk sporene dit jeg skulle og fra Musehogget fulgte jeg løypa over en myr før jeg i neste løypekryss ved Skråbakkhullet, tar til høyre, inn Stakanløypa. Denne følger jeg frem til Elvågaveien mellom Deledalen og Skilledalen. Stakanløypa var krevende med altfor lite snø men, heldigvis kom jeg ned uten uhell.

Demningen ved Mariholtet. (gml:foto)

 

Jeg følger Elvågaveien til lysløypa hvor jeg svinger til venstre og straks etter sklir jeg over demningen før jeg fra Mariholtet følger lysløypa til Sleppa og Kattismyr hvorfra jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En herlig tur i Østmarka hvor forholdene underveis varierte, men stort sett, var de bra.

34 km

#østmarka #oslomarka #skitur #crosscountry #nordicski #turogtrening #mosjon #friluftsliv #visitøstmarka #visitoslo

Se tur på Strava

Se flere bilder fra samme tur;

Løypekryss ved Paradisputten

 

Paradisputten – Østmarka

 

Halssjøen

 

Halssjøen sett fra demningen

 

Mellom Store og Vesle Skjelbreiavann

 

Ved Paradisputten

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top