7 februar 2013 Skitur i Østmarka

7 februar

 

Etter å ha reist tidlig fra jobb for trim i arb.tiden, var jeg klar for skitur i Østmarka.Det gjalt å utnytte de gode forholdene som nå var, og skiene hadde jeg ordnet kvelden før med blå ekstra og VR 50. Det var bare å skifte og komme seg av gårde.

 

Fra Haraløkka og over Nøklevann til Katisa og videre i flotte løyper til Petersbråtan og El-paso. Skled ut på Sør-Elvåga og staket videre i scooterspor som enkelte steder hadde føyket noe igjen, men som ellers var gode. Jeg holdt meg til venstre for øya og var raskt fremme i sørenden.

 

I litt kronglete spor men greie nok, gikk det videre mot Eriksvann. Her tok jeg til venstre og klyver opp en bakke/skrent, så over Simmingmyra hvor elgen hadde laget store huller i løypa og fram til løypekryss ved Paradisputten. Her ved Putten tar jeg en drikkepause før jeg setter kursen videre mot Skålsjøen og Losby.

 

I fortsatt fine spor suser jeg ned en skrent og er straks ute på Skålsjøen. Staker over vannet, passerer Skålsjøhytta, så nedover på en skogsvei og ut på Røyrivann ved Knurra. Her holder jeg til venstre og går rett nordover gjennom Fløyta og over Mønevann.

 


Skålsjøhytta
 

Skiene er gode og det glir bra. Staker meg forbi Losby og videre  mot Sørlihavna og fram til neste kryss ved Finnstad. Her tar jeg til venstre og følger flotte løyper videre forbi Feiring bruk, over jordene til Ruud-og Haugen gård og frem til hovedløypa fra Vallerud.

 


tverrløypa til Losbylinja via Ruud og Hauger gård
 

Etter en ny drikkepause setter jeg kursen hjemover. Jeg hadde til nå gått ca 25 km og brukt litt over 2 timer. Ved Ekerud tok jeg til høyre og skled på veien nedover forbi Bjørndalen til løype ved skogsvei. Gikk greit videre over åsen og ned til løypa mellom Ellingsrud og Mariholtet. Her tok jeg til venstre mot Mariholtet og videre i lysløypa til Bremsrud. Skled ut på Nøklevann og staket over til Bråten og Haraløkka. En flott tur i Østmarka der også sola tittet frem i blandt. 

 

Ca 36 km

3 t 8 min

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top