Østmarka; Skitur litt utenom allfarvei ….

6 februar 2023. Ettersom det har kommet litt nysnø og at det er noen kuldegrader er forholdene i Østmarka blitt bra. På Nøklevann har BYM (Bymiljøetaten) kjørt opp spor med scooter og brøytet skøytebane – bare å nyte. Men som før sagt så gjelder det å benytte mulighetene når de er der for i skrivende stund har forholdene endret seg vesentlig og det er igjen bare å vente på mer snø. Jeg imidlertid skulle få en flott tur på ski i Østmarka litt utenom allfarvei.

Fortsatt skulle jeg bruke gamle ski med Start Gripe tape som feste, men denne gang dekket med voks, VR50. Fra Haraløkka tok jeg Blindeløypa til Bråten før jeg skled ut på Nøklevann og over denne til Katisa på motsatt side. Forholdene var bra og det gikk greit over vannet og videre frem til løypekryss ved Katismyra. Her svinger jeg til venstre og så til høyre over Ødegårdsletta, forbi Ødegården, Høyås og ned til Gullsmeden.

 

Ødegårdsletta i Østmarka

 

 

Gullsmeden, som ligger like ved Høyås mellom Finfallåsen og Nord-Elvåga var et gammelt serveringssted med tradisjoner tilbake til slutten av 1800-tallet. Driften opphørte 1.april 1951 pga. drikkevannsrestriksjonene da Elvåga ble tatt inn i drikkevannsforsyningen. Det som var igjen av våningshus og uthus ble 10.april 1953 solgt på auksjon for kr 910. Huset som ble senere oppført i Drøbak. (fakta: Skiforeningen.no)

Gullsmeden, som ligger like ved Høyås mellom Finfallåsen og Nord-Elvåga var et gammelt serveringssted med tradisjoner tilbake til slutten av 1800-tallet. Driften opphørte 1.april 1951 pga. drikkevannsrestriksjonene da Elvåga ble tatt inn i drikkevannsforsyningen. Det som var igjen av våningshus og uthus ble 10.april 1953 solgt på auksjon for kr 910. Huset ble senere oppført i Drøbak. (fakta: Skiforeningen.no)

 

Fra Gullsmeden tar jeg løype 166 (Sleppa – Gullsmeden) som er blant de gamle løypene i Østmarka og litt utenom allfarvei. Løypa som går mot nordvest starter med en kneik opp fra Gullsmeden før den fortsetter i området vest for Nord-Elvåga. Løypa som er litt eventyraktig er bare å nyte.

 

 

 

 

Litt før løypa svinger opp til venstre (se bilde) er det et skiltet løypekryss der Ola-løypa går ut til høyre. Skiløypa kommer fra Ellingsrud over Haukåsen og Gråbeinmosen og ned til veien mot Mariholtet. Løypa krysser veien og gå så videre over Igletjern og Delemyr før den fortsetter over Slettfjell og ned til veien øst for Ødegården og videre til Rustadsaga. Nå er bare deler av løypa merket og preparert. Det var Ole Imerslund Reistad (1898-1949) som sammen med skogforvalter Ole T.Messelt (1897-1960) anla løypa på 1930-tallet. Løypa som i begynnelsen gikk under navnet Ola-løypa etter de to Ole`ne ble senere kalt Ole Reistad-løypa. Ole Reistad kom fra Furuset hvor han var aktiv med idrettslaget, og han satt i styret i Skiforeningen. Som 18-åring hoppet Reistad i Holmenkollen, 1922 ble han norgesmester i femkamp og fikk samme år Ekebergs ærespris. Under andre verdenskrig var Reistad sjef for “Little Norway”, den norske treningsleiren for flygere i Canada. Fakta: (Østmarka fra A til Å)

 

Mye historie her tenkte jeg mens jeg skled ned bakken til Hestehullet (Hesteholet) vis navn trolig har å gjøre med de problemene hestekjørene hadde her på vinterstid, da det er en skarp sving i bunnen av bakken. Mang en gang har jeg nær gått over ende nettopp her i den krappe svingen. Jeg svinger til høyre og følger lysløypa til Mariholtet og frem til demningen.

 

 

Løypene på Nord-Elvåga så fine ut og dermed droppet jeg Elvågaveien til Deledalen som opprinnelig planlagt, men skled ned skråningen ut på Nord-Elvåga og inn i tåkeheimen. Forholdene var bra og det var bare å nyte ca. 2,8 km med lett staking sørover til Petersbråtan. Og jammen forsvant tåka ettersom jeg kom lenger utover vannet. Herlig.

 

Fingerbølmyrene
Løypekryss ved sørenden av Langvann.

Fra Petersbråtan tar jeg hovedløypa sørover mot Smørhullet og opp til løypekryss ved Langvann. Herfra tar jeg scooterløype ut på Langvann og videre nordover. Litt utpå vannet vurderte jeg å ta løypa gjennom Nilsesundet vis navn etter den kjente skiløperen Nils Slåttsveen som en gang kjørte tømmertraktor i 22 kuldegrader gjennom det smale delen av vannet da hele traktoren gikk gjennom isen med Nils på. Han spratt opp som en pingvin og løp tilbake til den gamle varme brakka ved Langvannsbekken. Der måtte han vente til klærne var tint før han kunne brekke disse av seg. Etter dette er stedet blitt kalt for Nilsesundet. Morsom historie tenkte jeg mens jeg valgte å fortsette rett nordover og langs bekken ned til løypekryss ved Langvannsbekken.

Og siden jeg skulle ta noen løyper utenom allfarvei, satte jeg kursen mot Gullsmeden i løype 688. Løypa starter egentlig ved Petersbråtan og går først langs vannet mot sørvest. Her følger den veien som ble bygget i 1960. Den ble bekostet av vannverket fordi den demmet ned skiløypa og stien. De trengte også en anleggsvei for å bygge Skyttenbrua (El Paso). Ved Langvannsbekken tar løypa til høyre og nå deler løypa seg. Og det er nettopp denne løypa som går ut til høyre jeg tar videre til Gullsmeden.

 

 

Fra Gullsmeden tar jeg samme vei (løype) tilbake til Haraløkka som jeg kom.

En flott tur litt utenom allfarvei som kan anbefales.

Ca 18,8 km

Se tur på Strava HER:

Se flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top