Østmarka; Finfallåsen – Karismyr – Skullerud…

13 juli 2015. I og med en kraftig regnbyge, ventet jeg til denne hadde gitt seg, før jeg fra Haraløkka løp over grusbanen og opp til Ulsrudvann på ny grusvei. Denne veien var nå blitt utbedret fra sti til flott grusvei. Fra Ulsrud fortsatte jeg videre på grusvei til Nøklevann, Sarabråten, Sleppa og Hestehullet hvor jeg tar av fra veien og følger løype ett stykke til nytt kryss.

Her tar jeg blå sti mot Slettfjellet. Stien deler seg og jeg velger å holde til venstre siden jeg skulle videre til Gullsmeden via Finfallåsen. Og i neste stikryss, tar jeg venstre og straks er jeg på Finfallåsen. Har ikke prøvd denne stien før. Omgivelsene er frodige og jeg nyter hvert sekund.

Finfallåsen; 263 moh. Ås vest for Nord-Elvåga i forlengelsen av Slettfjellet, rett nordvest for Gullsmeden. Det heter seg at åsen skal ha fått navn etter en trefning mellom nordmenn og svensker under Karl 12.s felttog i 1716; åsen der fienden falt. (fakta: Østmarka fra A til Å)

Vel nede ved Gullsmeden og på grusvei, følger jeg denne mot Høyås ett stykke, før jeg tar blå sti (sykkelsti) videre til skogsvei. Denne tar jeg så nedover til krysset ved Langvannsbekken.

Regnbygene til tross, så er forholdene gode og jeg fortsetter derfor på sti fra Langvannsbekken og opp mot Langvann. I neste sti-kryss, tar jeg til venstre langs Langvann på vestsiden av denne.

Sti-kryss nordvest for Langvann

Blå sti møter rød løype og denne følger jeg forbi Gudbrandsdalen og opp til Breidåsen. Her er omgivelsene flotte og jeg bare “måtte” ta noen bilder.

Fine forhold på Breidåsen

I neste løypekryss ved Trolldalen, vurderer jeg å ta til venstre mot Østmarkkpl. og Rundvann, men velger å fortsette rett frem da jeg ville ta turen over Karismyr til Skullerudåsen.

På klopper over Karismyr

Det er litt vått enkelte steder, men det går greit og i det jeg passerer Karismyr, legger jeg merke til at det er en del multer på vei, men at det fortsatt er en stund til disse er modne.

I neste sti-kryss hadde jeg tenkt meg over Skullerudåsen og ned Fjellstadbakken, men siden det nå var så flott, valgte jeg heller å fortsette mot Raudmyr og Skullerud. Det gikk jamt nedover både på sva og stein og ikke lenge etter, var jeg ved neste sti-kryss. Her var det satt opp en kopi av en av markas eldste skilt.

Mellom Skullerud og Rundvann ved Raudmyr

Jeg tar til høyre og følger Flyktningeruta videre mot Skullerud, før jeg fra Vannverket, tar veien forbi Oasen til Skullerud. Her i fra, følger jeg langs Generalen til Rustadsaga. Går opp skolebakken, før jeg avslutter med stigningsløp langs Bølerlia til Haraløkka. En flott tur med mye stiløping og særlig fint var det over Finfallåsen.