Bar asfalt og lysere kvelder må nytes …

Ettersom det for tiden er “førefall” i Østmarka er det bare å finne frem joggesko for løpings enten med pigger i marka eller uten pigger langs landeveien på bar asfalt. Og siden jeg ikke er særlig glad i å løpe med pigger er det blitt flere turer uten pigger.

13 februar 2023. Fra Haraløkka fulgte jeg Utmarksveien til Bøler før jeg fortsatte langs Generalen og Skullerudveien. Det var fint å løpe på bar asfalt, men enkelte steder var det litt glatt. Uansett, inte problem. Jeg svinger inn Enebakkveien og straks etter følger jeg gangvei videre ned til Skulleruddumpa.

 

Skulleruddumpa med Leirskallen i bakgrunn (gml:foto)

 

Deretter tar jeg Nordstrandveien opp til veikryss på Munkerud. Herfra tar jeg inn Oberst Rodes vei eller bare Obersten som den også kalles. Det er en stund siden jeg løp denne veien, men hvem var egentlig Oberst Rode … ??

Hans Henrik Rode (1767 – 1830) var en norsk offiser. Rode gikk ved Landkadetakademiet i København og ble deretter ansatt som lærer og offiser ved landkadetakademiet i Rendsberg. Oberst Hans Henrik Rode deltok i Napoleonskrigene, var med på Notabelmøtet på Eidsvoll, eide Søndre Hellerud går og har gitt navn til Oberst Rodes vei i Oslo. (Foto; er et kopi malt av W.Holter i 1918 fra Eidsvoll 1814). (oslobilder.no)
Hans Henrik Rode (1767 – 1830) var en norsk offiser. Rode gikk ved Landkadetakademiet i København og ble deretter ansatt som lærer og offiser ved landkadetakademiet i Rendsberg. Oberst Hans Henrik Rode deltok i Napoleonskrigene, var med på Notabelmøtet på Eidsvoll, eide Søndre Hellerud går og har gitt navn til Oberst Rodes vei i Oslo. (Foto; er et kopi malt av W.Holter i 1918 fra Eidsvoll 1814). (oslobilder.no)
Nordstrand Idrettsplass

Underveis mens jeg løper nyter jeg at det er lengere lyst og når kveldshimmelen er så fin som nå bare måtte jeg ta noen bilder.

 

Utsikt fra Lambertseterveien

Jeg følger Obersten frem til Lambertseterveien og videre langs denne forbi Lambertseter senter og ned til Abildsø krysset.

 

Østensjøveien fra Abildsø krysset

Jeg følger Østensjøveien et stykke før jeg tar inn Eterveien og deretter Generalen til Bøler før jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

Ca 12,38 km

Se tur på Strava HER:

17 februar 2023. Ny tur langs landeveien. Ikke så bra vær som sist, men fin tur langs Bølersletta (frem- og tilbake) og langs Generalen (se bilde nedenfor)  tur/retur Skullerud.

 

 

Otto Ruge, en norsk offiser, mest kjent for å ha innehatt stillingen som forsvarssjef under krigen i Norge i 1940. Otto Ruge ble født i Kristiania 9.januar.1882. Allerede 20 år gammel ble han offiser og i 1905 tok han den militære høyskolen. I 1915 tok han generalstabseksamen. Fra 1906 tjenestegjorde Ruge i alle grader i generalstaben, og han ble formet under inntrykkene av tre store nasjonale kriser, Unionsoppløsningen med Sverige i 1905, første verdenskrig og den tiltagende internatsjona spenning 1 30-årene. Otto Ruge ble sjef for generalstaben i 1933, i 1938 trakk han seg fra stillingen og ble tilsatt som generalinspektør for infanteriet før han 18.mai.1940 ble forsvarssjef.

 

Ca 10,08 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top