Fra råtten snø i marka til bar asfalt ….

26 februar 2024. Med fredagens løpetur rundt Nøklevann via Slettfjellet hvor jeg tro igjennom råtten snø til knes (se bilde under) friskt i minne skulle det bli fint med en løpetur uten pigger på bar asfalt.

 

Blåsti over Slettfjellet – Se tur på Strava HER:

Fra Haraløkka tok jeg Bølerlia til Nøklevann skole og ned Skolebakken til Rustadsaga. Det var litt is fra skolen og ned bakken, men dette var ikke noe problem og vel nede fortsatte jeg langs Generalen til Skullerud. Fortauet var vått med en del råtten is, men veldig fint i sykkelfeltet – bare å nyte. Jeg svinger inn Johan Scharffenbergs vei og Skullerudbakken før jeg krysser Ljanselva og tar Vinterveien videre til Dalsåsen. Det stiger jamnt, men det går greit og fra Dalsåsen fortsetter jeg langs Mortensrudveien til Ljabruveien og Hauketo.

 

Ljabruveien-Nedre Prinsdals vei ved Hauketo
Ljabrubakken.

Jeg går opp Ljabrubakken før jeg løper videre langs Ekebergveien til Sæter krysset hvorfra jeg fortsetter langs Nordstrandveien. Veien videre hadde jeg egentlig ikke bestemt, men i neste veikryss ved Kiwi velger jeg å ta inn Oberst Rodes vei. Et veinavn oppkalt etter Hans H. Rode (09.09.1767 – 29.12.1830) en norsk offiser som bl.a. var til stede ved stormannsmøte på Eidsvoll 16.02.1814 i det såkalte Notabenemøtet. Mye historie her tenkte jeg mens jeg fulgte Obersten nordover til Lamberseterveien.

 

Lambertseter som ligger i Oslo er Norges første drabantby. Den første familien flyttet inn 29.12.1950, og OBOS startet sin utbygging i 1951. Senere har OBOS også bygget Lambertseter senter som tidligere lå på begge sider av Lambertseterveien, men som nå er samlet under ett tak.

Jeg passerer senteret (se bilde over) og følger veien videre nedover til Abildsø krysset. Det merkes at det blir litt kaldere og enkelte steder fryser det til is, men det går greit i sykkelfeltet som er godt saltet. Tar Østensjøveien over brua et stykke før jeg tar inn Eterveien som jeg følger opp til General Ruges vei. Veien som kalles “generalen” er et veinavn oppkalt etter Otto Ruge (09.01.1882 – 15.08.1961)  – en norsk offiser, mest kjent for å ha innehatt stillingen som forsvarssjef under krigen i Norge i 1940. Han var krigsfange på Grini og i Tyskland resten av krigen.

 

 

Jeg passerer Bøler senter- og skole før jeg går opp den siste bakken til Haraløkka Idrettspark og løper den siste biten hjem.

 

Ca 14,6 km

Se tur på Strava HER:

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top