Bar asfalt og lysere kvelder …

4.mars 2024. Herlig med bar asfalt og lysere kvelder tenkte jeg mens jeg fulgte Bølerlia til “Generalen” og videre langs denne til Bogerud. Herfra skulle jeg ta Paal Bergs vei et stykke før jeg tok inn på gang vei langs Rustad Idrettspark.

 

Paal Bergs vei, Bogerud 1965. ( Gml.foto) Rustad Idrettslag som ble stiftet 8.nov 1967 er særlig kjent som en av Oslos største skiklubber, men driver også fotball, friidrett og barneidrett. Klubben dekker strøkene Bogerud, Rustad og Skullerud. Rustad har eget barneanlegg med klubbhus på Bogerudmyra ved siden av Rustad skole som også benyttes.

Jeg følger gangvei nordover langs Bogerudmyra som er et våtmarksområde like sør for Østensjøvannet. Området er av vitenskapelig interesse og årlig gjenstand for botaniske, zoologiske og limnologiske undersøkelser. I Bogerudmyra ligger det langstrakte, nesten gjengrodde tjernet Klopptjern som tilhører Alnas vassdrag via Østensjøbekken som renner ut i Alnaelva.

Det går greit videre der jeg svinger rundt de største dammene, men heller det enn å bli våt på bena. Straks etter gangbrua følger jeg gangvei videre nordover forbi Abildsø og opp bakken til Tallberget – en ås i bydelen Østensjø i Oslo. Åsen ligger vest for Østensjøvannet, ikke langt fra Abildsø og Manglerud. Her ligger det også flere flyttblokker fra siste istid. Se bilder.

 

 

 

 

 

Vel over toppen og forbi ishallen tar jeg til venstre opp bakken forbi klubbhuset til Manglerud IF og deretter sti gjennom deler av Rognerudskogen. Her var underlaget bra, litt is enkelte steder, men helt ok. Jeg tar Rognerudveien og Toftdahls vei et stykke før jeg tar gangvei til Østensjøveien og Høyenhall. Herfra skulle jeg ta det gamle t-bane sporet. Se bilder.

 

 

 

 

Plakaten/skiltet betyr vel egentlig at du ikke skal gå videre, men jeg fulgte pila (hehe) til plattformen ved Hellerud og opp på perrongen.

Fra Hellerud t-bane St. ble veien til mens jeg løp. Jeg valgte å ta Tvetenveien et stykke før jeg fra brua fulgte gangvei videre. Skulle jeg ta Hellerudveien eller lysløypa i Godliaskogen tenkte jeg mens jeg gikk opp Stordamveien. Og selv om det var fint på bar asfalt langs veien valgte jeg allikevel å ta lysløypa gjennom Godliaskogen. Underlaget var ok,  litt is her og der, men inte problem. Skogen kjenner jeg godt fra barndommen da dette bl.a. var skoleveien vår fra Mekanikerveien til Godlia skole.

 

 

 

Fra Kranveien tar jeg i tur og orden Formerveien, Solbergliveien, gang- og turvei, Oppsaltoppen, Hellerudveien, Generalen og Olav Nygards veg til Haraløkka og hjem. En flott tur litt rundtomkring på gamle trakter.

Ca 13,1 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top