Det var vått i marka, men fint langs landeveien, Haraløkka – Haugerud – t/r….

2 mars 2020. Siden Einar har vært på Skullerud Idrettspark og gått noen runder på ski og at det er vått i marka, skulle jeg ta en tur langs landeveien. Haugerud – t/r. Men først skulle jeg innom gamle trakter på Oppsal senter og Vetlandsveien.

Fra Haraløkka tok jeg Olav Nygårds veg til generalen og deretter Østmarkveien videre mot Oppsal senter. Underveis hilser jeg på Hermann som kom motsatt vei på sykkel.

 

 

 

Oppsal gård i front, til venstre. Oppsal senter med Haakon Tveters vei i front, Skøyenåsveien til venstre og Vetlandsveien til høyre – 1964 (oslobilder.no)

 

 

 

 

 

 

Ved Oppsal senter svinger jeg til høyre inn Vetlandsveien. Og mens jeg løper denne videre dukker det opp minner fra den gang jeg som liten gutt var her på senteret. Særlig husker jeg også en morsom episode fra 70-tallet da vi gutta var på senteret for å høre på Prima Vera for deretter å gå på Den Røde Hatt (Hatten) for å kjøpe øl. Selv om vi ikke var gamle nok. Her møtte vi en staslig kar i flott uniform med flosshatt og som studerte oss lenge og vel før han omsider sa med et flir om munnen – gå hjem og drikk melk dere gutter. Haha 🙂 tenkte jeg mens jeg fulgte Vetlandsveien videre forbi Trasopp- og Godlia skole og ned til Tvetenveien hvor jeg svinger til høyre.

 

 

Haugerud senter – 1970 (Oslobilder.no)

Haugerud som er en drabantby i Groruddalen nordøst i Oslo og som ligger i Bydel Alna, er preget av både høyblokker og lavblokker, men har også en del villabebyggelse og rekkehus.

 

Straks etter passerer jeg Hellerud og Haugerud senter før jeg fra rundkjøring tar inn Dr. Dedichens vei. Det stiger jamt, men det går greit og like etter gangbrua, tar jeg gang- og turvei videre tilbake til Hellerud. Herfra følger jeg Hellerudveien og Generalen til Olav Nygårds veg før jeg avslutter med en sløyfe rundt Haraløkka Borettslag.

Ca 11,8 km

1:16

 

Prima Vera var en norsk musikalsk underholdningsgruppe som eksisterte i tiden 1976 til de ble oppløst i 1984.
Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top