Østmarka; Stakanløypa – en klassiker i Østmarka …

12 februar 2024. Etter som at det var meldt mye snø utover dagen valgte jeg en tidlig tur på ski. Og siden det er lenge siden jeg har gått <<Stakanløypa>> som etter min mening er for en klassiker å regne så var det nettopp denne jeg skulle gå i dag, men først måtte jeg komme meg til Mariholtet der løype 276 starter.

Fra Haraløkka tar jeg Blindløypa over Skredderløkka og rundt til Bråten. Det var lett snø i luften og selv om det lå litt snø (1 cm) i sporene var det allikevel fine forhold. Men fra Bråten og over til Kattisa var det mer is enn snø. Her var det føyket snøskavler som lå litt rundt om kring, men det gikk greit å ta seg over i vindkastene. Fra Kattisa og videre over Katismyr til lysløypa var forholdene bra og mens jeg følger lysløypa til Mariholtet nyter jeg hvert stavtak.

 

 

 

 

Fra Mariholtet tar jeg løype rett sørover og over demningen før jeg følger Elvågaveien videre mot Deledalen. Nå skulle jeg riktignok ikke helt til Deledalen, men straks etter Skilledalssvingen tar jeg løype inn til venstre. Det er liksom her Stakaløypa begynner.

Stakanløypa; Skiløype, rødmerket og preparert, fra veien øst for Nord-Elvåga til krysset Valstad-løypa/Milorgløypa nord for Garfangåsen. Løypa ble anlagt i 1987 av Kjell Staxrud og dugnadsgjengen ØX (Østmarka på Kryss og Tvers). Den gikk lenge under navnet ØX-løypa, men Skiforeningen døpte den om til Stakan-løypa. 

 

 

 

 

Kjell <Stakan> Staxrud (1925-2019). startet dugnadsgjengen ØX i 1984 og var selvoppnevnt generalsekretær her fram til 2008. Han har gitt navnet til Stakan-løypa; skiløype øst for Elvåga. Staxrud var tidligere norgesmester i orientering for Oppsal IF. Han var løyperydder for Skiforeningen og områdeleder i Oslo og Omegn Turistforening. Han ble utnevnt som æresmedlem i Østmarkas Venner i 2001 og fikk Skiforeningens Birkebeinerplakett med gullnål i 2010. I 2009 fikk Staxrud æren av å pryde <<Kvikk-Lunsj>> – sjokoladene hvor 20 friluftsentusiaster fra hele landet ble presenter. Fakta; Østmarka fra A til Å.

 

 

 

 

 

 

 

 

Løypa som er litt kupert har også mange fine partier der den følger noen myrdrag rundt Garfangåsen, Skråbakkåsen, Svarvestolsbrenna, Skråbakkhøet (17-maiplassen), Skytterøene til Stokkholtmyr som er et kjent løypekryss som ligger sør for Halssjøen. Løypene har hele veien vært bra til tross for litt påfyll av snø. Jeg velger å fortsette sørover og sklir derfor ned på Vestaveien i løype 421.

 

Bjønnebete ved Vestaveien

 

Jeg følger veien rett sørover, først over Skytteråsen og så ned en utforkjøring, og krysser så Løkebrudalen på vei opp til løypas høyeste punkt (320 moh) ved Bjønnebete. Ved vestre del av Løkensetermyrene (Flømyra) tar jeg til høyre . Også her i deler av <Vangenrunden> er løypa bra og det går greit videre sørover forbi Paradisputten og gjennom Paradisdalen til løypekryss ved Skjelbreia.

 

Løypekryss ved Vesle Skjelbreiavann og Paradisdalen

Fra Skjelbreia tar jeg løype 183 som er hovedløypa mellom Skjelbreia og Sandbakken via Klokkerudmyrene. Etter hvert har andre kommet ut i marka og jeg hilser på de jeg møter. Alltid hyggelig med et lite nikk som forteller at alt er vel. Ved Torsmåsan vurderte jeg å ta Svartdalen til Fingerbølmyrene, men det er en slags short cut og siden det gikk så greit valgte jeg å følge løypa frem til Klokkerud.

 

Fingerbølmyrene

Herfra tar jeg løype nordover til Smørhullet, Fingerbølmyrene (se bilde over) Pettersbråtan, Høyås, Kattismyra og tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom.

En herlig rundtur i flotte Østmarka som kan anbefales. Stakan-løypa og Valstad-løypa på østsiden av Elvåga er både varierte og morsomme når forholdene er så bra som nå.

Ca 31,2 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top