Østmarka; Med hodelykt i gamle løyper …

5 februar 2024. Med piggsko og hodelykt tok jeg en løpetur i Østmarka. At jeg skulle få se skogens konge ved Smalvannsmåsan var både spennende og gøy, men noen bilde skulle det ikke bli – kanskje neste gang …?? Bortsett fra blank is over Nøklevann så var forholdene i marka veldig bra – bare å nyte. Se bilder …

 

Fra Ødegården tar jeg løype Ø23 (Ø23B) over Kruggmyr som er en myr sørvest for Ødegårdsmåsan. Ved myra er det store oppmuringer som stammer fra “Plankeveien” som var i bruk på 1700- og 1800-tallet.

 

Løypekryss sørvest for Langvann

 

Fra løypekryss tar jeg Ø30 opp Lillehammerbakken til Breidåsen og ned til Smalvannsmåsan. Det er her jeg skimter noen øyer som lyser og skjønner straks på høyden over bakken at dette ikke er en rev eller lignende, men at det var en elg. Vi stirret på hverandre et øyeblikk og så snudde den baken til før den gikk rolig motsatt vei. Det var for mørkt til å ta bilde, men det var både spennende og gøy.

 

 

 

Smalvannsmåsan, en myr nord for Smalvann. Dette er Mjærvassdragets øverste kilde. Vann herfra renner via Langenvannet, Hobølelva, Vannsjø og ut i fjorden ved Moss.

 

 

Etter å ha tatt løype Ø13 frem- og tilbake mellom Trolldalen og Rundvann tar jeg samme løype videre ned gjennom Trolldalen.

 

Løype Ø13 <<Trolldalen>>. Dyp og trolsk dal med fjell på begge sider. Godt egnet som skiløype når det er nok snø. Prioritert ved preparering. Løypa går over Karismyr og Aurtjern. Men passerer også Dryppet, ikke lang fra løypa finner man en kilde som drypper krystallklart vann ut fra fjellet. (Skiforeningens løypebok – 1981)

Vel gjennom Trolldalen tar jeg lysløypa til Fjellstad og deretter en upreparert lysløype mot Rustadsaga et stykke før jeg tar blåsti til Løkka. Avslutter over isen fra Rustadsaga til Bråten og Haraløkka.

 

Ca 10,8 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top