Østmarka; Skullerud Idrettsanlegg – Trollvann – Østmarkskapellet …

2.februar 2024. Så fort det sluttet å snø, sludde og regne – satte jeg kursen mot Skullerud Idrettsanlegg. Et anlegg som Langrennsgruppa i Rustad IL har driftsansvaret for. Her var planen først og fremst bare å ta noen runder på felleski, men da jeg så at det var kjørt nye spor mot Grønmo (Løype 168) var det bare å hive seg rundt.

 

Skullerud Idrettsanlegg

Jeg spente på meg skiene og staket av sted. Først en runde rundt startbua og så en runde på myra. Deretter bar det opp bakken langs veien til Vannverket. Herfra følger jeg som første mann lysløypa til Grønmo. Litt bøss noen steder, men ellers bra forhold. Jeg passerer parkeringsplassen og fortsetter så videre i løype Ø32 (Grønmo – Østmarkskapellet). Også her var det nykjørte løyper, bare å nyte.

 

Løype Ø32; 1,0 km, Langbråten bebodd småbruk. Veibom. I området mot syd er det mye rådyr, og det går en gammel steinvei i fjellet syd for skiløypa. Man kan fortsatt se rester etter veien i skrenten opp mot Gjersrudleikene. 1,5 km, Sølvdobla. Idyllisk lite vann, lokker som sølv i sommerhalvåret. Tidligere kjent bevervann. Vannet er reservoar for fyllplassen på Grønmo, og vil bli brukt ved eventuell brann. Pompehus syd for vannet. Speiderhytte. 2,5 km, Veiskille. I veidele svinger veien opp til Østmarkskapellet. Skogsveien mot Trollvann er av ny dato. Etter planene skulle veien vært bygget fram til Smørhullet, men anleggsarbeidet ble stanset etter protester. 3,5 km, Østmarkskapellet. Tilhører Oslo Indremisjon. Bygget i tre etapper. Første byggetrinn i 1954, kapellet ble bygget i 1957, mens siste sovefløy ble ferdig i 1976. Vedlikeholdsarbeidet skjer ved dugnad. Drives som kombinert serveringssted, skogskapell og senter for ungdom. Området er bygslet av Oslo kommune. Det er bilvei til stedet, men veien har bom. Kapellet lå strategisk til i enden av den første lysløypa som ble anlagt i Østmarka (1959) som startet ved Rustadsaga. Fakta; Skiforeningens løypebok – 1981.

 

Veikryss. Trollvann rett frem og Østmarkskapellet til venstre

 

 

Fra veikryss velger jeg å fortsette forbi Trollvann og et stykke videre mot Langvann før jeg returnerer tilbake til veikryss. Deretter tar jeg Østmarkskapellet tur/retur. Lenge siden sist tenkte jeg mens jeg fulgte fine løyper hele veien opp mot Rundvann og kapellet.

 

Østmarkskapellet er en sportskafe mellom Rundvann og Smalvann. 

Fra Østmarkskapellet tar jeg samme veien tilbake til Skullerud Idrettsanlegg som jeg kom. Forholdene underveis var langt bedre enn forventet og felleski var perfekt. En flott tur som kan anbefales enten man starter fra Skullerud, Grønmo eller andre steder. God tur.

Ca 14,1 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Østmarka; Skullerud Idrettsanlegg – Trollvann – Østmarkskapellet …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top